RSS

Sunday, May 10, 2009

Cinta dia atau Dia ?


Salam pembuka bicara. Bicara kata dari jiwa, jiwa dari Yang Maha Esa. Tidak tertulis melainkan kurnianNya. Hakikatnya tidak berhuruf dan tidak bersuara. Pengzahiran demikian dinamakan bahasa. Seperti biasa, tarian jari-jemari mengikut rentak apa yang dirasa. Kadang-kadang ia berselang air mata. Lucu kedengaran? Ya, bagi hati yang tiada perasaan..jawapannya terus anggukan. Duhai diri, ku tahu dirimu dalam kecaman buaian kerinduan. Datang syahdu malam menyentap sebuah memori yang hampir hilang. Ia tidak hilang sekadar sembunyi di sebalik penantian.

“Pulanglah oh kekasihku..kumerayu padamu” . jelas kedengaran lagu bukan dari bibir tapi terbit dari helaiaan rindu tidak berbilang…

Kenangan semalam datang menyinggah, Bukankah aku sudah menghalau kamu, kenapa kamu datang meresahkan kembali kecintaan”.

“Bukan senang melupakan cinta pertama

Ia hilang tapi mungkin kembali bertakhta”

Dikala ku keseorangan, bayangan mu datang, ku sangkakan sayang tapi bukan dirimu bahkan hanya mainan khayalan. Perpisahan dalam episod cinta amat mengerikan. Ketahuilah wahai diri, ku sanggup mati kelemasan dari menangung derita di tinggalkan. Aku tahu diri cukup setia bersama kekasih, segalanya bersama.

“Kediaman kekasih hanya berasaskan cinta dan kesetiaan”

Tahukah kah kalian, sebuah kediaman yang dulu terbina penuh gelak ketawa. Tidaklah di sana melainkan cinta rindu menjadi penghuni, tidaklah disana melainkan hiasannya bersulam kebahagiaan. Tidaklah disana jua melainkan di kunci dengan janji kesetiaan.

Seperti mimpi perkenalan itu

Cuma seketika

Namun di dalam hati

Dirimu terkenang jua

Engkaulah permata di dalam genggaman

Tidak ku sedari

Kaca yang bersadur keemasan terus ku cari

Pujangga Urdu :

“Didapati begitu aneh keadaan sekolah cinta,

Seseorang yang memasuki sekolah ini, tidak lagi akan mendapat cuti”.

Maafkan segala dosaku. Kita hanya merancang Dia jua menentukan. Ku sangkakan panas berpanjangan rupanya gerimis mengundang, dalam tak sedar ku kebasahan..

Suatu malam ketika sujud padaNya..

“duhai anak, jauh ku suluh dalam jiwamu. Ia penuh cinta dan rindu. Tapi kenapa kepada dia bukan Dia yang Maha Berkuasa…”

“Cinta pada makhluk akan binasa, cinta padaNya kekal abadi”

Malam berikutnya,

“Tuhan ciptakan cinta di hatimu untuk mengenali Dia”

Kamu mudah menangis bila rindu, sedih sekiranya resah. Hati kamu cukup lembut, tapi kenapa hati kamu tidak merasai apa-apa apabila namaNya di sebut? Di mana penyaksian Ketuhanan kamu, penyaksian kamu hanya hamba. Anak, kamu lebihkan cinta makhluk melebihi cinta Allah dan Rasul. Tahukah ia syirik yang tersembunyi.. kamu sanggup melakukan segala-galanya untuk si dia, tapi untuk Dia, kamu malas, hanya berkiblatkan hawa nafsu kamu. Mata kamu menghukum elok setiap zahirnya, tapi denganNya penuh sangka buruk”

Sabda Baginda SAW:

حبك الشئ يعم و يصم

“Cinta kamu pada sesuatu membuta dan memekakkan kamu”

Berkata penyair:

حسن في كل عين من تود

“Di anggap elok bagi setiap mata orang berkasih”

…bertaubatlah lah anakku..kamu memanggil dia bila gembira, bila berduka terhegeh-hegeh menyeruNya. Pada dia kau ungkapkan cinta padaNya jua cinta di suarakan..apa hasrat jiwa kamu? Ku tahu, kamu sanggup tinggalkan cinta Dia demi kasih pada dia…betapa dalam cinta kamu pada dia. Tahukah kamu, cintaNya pada lamu melebihi cinta kamu pada dia.

Anakku’

“Dia dan dia tidak berhimpun dalam jiwa sebenar-benar pencinta:

Cintailah Dia, hanya Dia. Biarlah cinta Dia menyelubungi jasadmu dahulu, si dia akan hadir jua.

Tersedar daku akhirnya..

Lantas hatiku bersuara,

“Cinta sejati adalah kekasihnya Kekal, kerana ia berkekalan di puja”

2 comments:

  1. Subhanallah yang telah memberikan ilham kepada kamu untuk menzahirkan penulisan sehebat ayah kamu.. Of course la, bapak borek anak rintik..

    ReplyDelete
  2. amin..tiada ku daya upaya melainkan Rahmat drNya...

    ReplyDelete