RSS

Tuesday, August 18, 2009

Ingati Allah Sepanjang Masa

Di malam yang hening, Guruku, ayahku Tokku Hj Ibrahim Muhammad berpesan padaku..

Anakku, Kehidupan kamu adalah kurniaan Allah Swt. Oleh itu, tujukanlah seluruh kehidupan kamu kepadaNya. Dalam setiap gerak dan diam, biarlah di lakukan semata-mata kerana Allah. Ingatlah Allah setiap masa, sama ada kamu dalam keadaan senang atau susah, ketika melakukan kebaikan atau ketika jatuh dalam dosa.

Telah berkata seorang wali Allah:

“Ingatlah kepada Allah walaupun kamu dalam maksiat dan jangan putus asa daripada rahmat Allah.”

Walau besar mana kejahatan, janganlah sampai malu untuk istiqamah dalam ibadah. Awaslah kepada bisikan syaitan, ia akan berusaha menjauhkan kita daripada sifat berharap kepada rahmat Allah.

Syeikh Ibnu Athaillah berkata:

“Ingatlah kepada Allah dalam keadaan kebaikan atau kejahatan”

Hendaklah kita takut kepada Allah dan berharap kepada rahmatNya. Takut kepada Allah akan menghindarkan kita daripada melakukan dosa, manakala harapan akan menghindarkan kita dari sikap putus asa daripada rahmat Allah SWT.

Anakku,

Hati yang hidup adalah hati yang cinta kepada Allah, segala pengamalannya, gerak kerjanya untuk mencari cinta Allah. Hati yang hidup adalah hati yang sentiasa melihat segala sesuatu, gerak, diam di alam ini adalah dari Tuhan. Mereka bersyukur dengan nikmat dan kebaikan, mereka sabar dan redha dengan musibah dan kejahatan. Mereka tidak pernah berputus asa dengan rahmat Allah, hati mereka teguh bagaikan pohon kayu yang kuat dalam keyakinan pada Allah, mereka bertawakal kepada Allah.

Ingatlah, apabila kamu bertawakal bermakna kamu tidak bersendirian, seluruh tentera Allah di langit dan bumi menjadi penolongmu..

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt :), Selalu ingati Allah S.W.T sepanjang masa, Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!, Harap Allah S.W.T tunjuk jangan yang lurus pada kita semua, Amin!.

    ReplyDelete