RSS

Saturday, February 27, 2010

Hujah-Hujah Sambutan Maulid

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha mengasihani. Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas Sayyidina Muhammad, Keluarga dan Sahabatnya sekalian.


Maulid Nabi Muhammad SAW (bahasa arab: مولد، مولد النبي), adalah peringatan hari lahir Nabi Muhammad SAW, yang dalam tahun Hijriyah jatuh pada tanggal 12 Rabiul Awal. Kata maulid atau milad adalah dalam bahasa Arab berarti hari lahir. Perayaan Maulid Nabi merupakan tradisi yang berkembang pesat di kalangan masyarakat Islam setelah Nabi Muhammad SAW wafat. Secara mudah, peringatan ini adalah ekspresi kegembiraan dan penghormatan kepada Rasulullah Muhammad SAW.

Saban tahunan, apabila tiba bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW, umat Islam serata dunia menyambutnya dengan besar-besaran. Majlis Marhaban dan Qasidah menghiasi hari-hari sepanjang bulan tersebut. Betapa sejuk mata memandang melihat masyarakat dari kecil hingga warga tua mengujarkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Moga-moga laungan selawat mereka menjadi saksi ketika saat syafaat kekasih kita, Nabi Muhammad SAW. Namun demikian,disana ada mulut-mulut gatal yang mempertikaikan amalan ini. Bahkan mereka berani menuduh sambutan maulid sebagai bidaah yang sesat. Bulan maulid tiada fadhilat. Kehairanan kita dengan gelagat mereka. Adakah mata kalian panas melihat kami berselawat beramai-ramai? saya bersumpah dengan Nama Allah, saya tidak akan sesekali membiarkan bicara kalian terus menyesatkan sambutan hari kelahiran kekasih saya. Hati saya bahkan umat Islam terluka dengan kata-kata yang berbaur demikian. Saya teringat pesanan Sayyidina Ali KWJ.


“Lihat apa yang dikatakan bukan siapa yang berkata”

Sitausi sekarang makin rumit kerana perkataan “sambutan maulid bidaah yang sesat”..”bulan Maulud tiada fadhilat”...”ia amalan rekaan” keluar dari mulut orang yang di segani dan ada nama dalam masyarakat.



Mereka yang kononnya ulamak, cendiakawan mempengaruhi sebahagian besar kelompok masyarakat. Ya sahabat, lihat apa yang mereka katakan, jangan lihat pada kemegahan namanya.

Mereka sepatutnya mengambil pendekatan menyatukan masyarakat. Kenapa perlu menuturkan ‘fatwa’ yang lantas mengucar kacirkan kesatuan umat, bahkan menjauhkan orang dari berselawat. Bersama-sama kita berdoa kepada Allah SWT moga-moga Allah mengampuni mereka sekaligus mendapat syafaat Baginda SAW.


Saya tidak mahu bercakap kosong tanpa sebarang dalil. Tarian pena ini disertai dalil-dalil yang sebahagian besar saya rujuk tulisan salah seorang guru saya, Ust Nik Muhammad Nazimudin B. Nik Ibrahim. Ia dengan harapan para sahabat mendapat manfaat dan terpadam segala syak terhadap amalan ini.


DALIL SUNAT MENYAMBUT MAULIDURRASUL DI SISI ULAMA’ AHLI SUNNAH.



Merayakan hari kelahiran Nabi s.a.w. termasuk daripada perkara yang membesarkan dan memuliakan baginda. Dijanjikan kejayaan dunia dan akhirat bagi mereka yang menyambutnya.

Firman Allah Ta’ala:



فَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِۦ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَٱتَّبَعُواْ ٱلنُّورَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ مَعَهُ ۥۤ‌ۙ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ


“Maka mereka yang beriman dengannya (Muhammad), membesarkannya dan membantunya dan mengikuti cahaya (Al-Qur’an) yang diturunkan bersamanya, mereka itulah yang mendapat kejayaan.” (Surah Al-A’araf : ayat 157).



Firman Allah Ta’ala:


ذَٲلِكَ وَمَن يُعَظِّمۡ شَعَـٰٓٮِٕرَ ٱللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقۡوَى ٱلۡقُلُوبِ 

“Sesiapa yang membesarkan tanda-tanda Allah, maka membesarkan itu ialah setengah daripada menjunjung perintahNya dan menjauhi laranganNya.”

(Al-Haj : 32).



Dimaksudkan dengan “tanda-tanda Allah” (شعائر الله جمع شعيرة أو شِعارة) pada umum ayat ini, iaitu setiap perkara yang dijadikan sebagai tanda atau alamat bagi mentaati Allah. Sebesar-besar tanda agama ialah Nabi Muhammad s.a.w dan menyambut Maulidurrasul itu adalah membesarkan tanda Allah, termasuk dalam menjunjung perintahNya.


Meriwayat Imam Bukhari dalam Sahihnya, begitu juga Ismaili dan Abdul Razak bahawa diringankan azab ke atas Abi Lahab pada hari Isnin kerana memerdekakan ‘Suwaibah’ iaitu hambanya yang menceritakan khabar gembira tentang kelahiran Nabi s.a.w.
Hadis ini menunjukkan bahawa:


Sesiapa yang menzahirkan kegembiraannya dengan membesarkan hari kelahiran Rasulullah, diberi pahala yang besar kerana Abu Lahab yang kafir, seteru kepada Nabi s.a.w diringankan azabnya, apatah lagi orang yang muslim. Seperti yang dikatakan oleh Al-Hafiz Nasiruddin Ibnu Syamsuddin Ad-Dimasyqi dan Imam Al-Qurra Al-Hafiz Syamsuddin Muhammad Al-Jazri.

Dianjurkan memulia dan membesarkan Nabi s.a.w dengan mengambil sempena hari kelahirannya. Hari kelahiran Baginda merupakan ‘Hari Kebesaran Islam’ dan hari yang mempunyai kelebihan. Diriwayatkan daripada Qatadah Al-Ansari:


“Bahawasanya Nabi ditanya tentang berpuasa hari Isnin, berkata Nabi s.a.w: “Itulah hari yang dilahirkan aku padanya dan diturunkan kenabian ke atasku.”(Riwayat Muslim dan lainnya.)



Membuat perkara-perkara kebaikan (difahami daripada memerdekakan Suwaibah, hadis berpuasa hari Isnin dan hadis berpuasa hari A’syura yang akan datang) sempena memuliakan hari kelahiran Nabi s.a.w seperti berhimpun dengan membaca Al-Qur’an, berselawat, memuji Nabi, bersedekah, menjamu makanan, berbuat baik kepada fakir miskin dan lain-lain.


Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim, bahawa Nabi datang ke Madinah dan mendapati kaum Yahudi berpuasa hari A’syura lalu baginda bertanya, mereka menjawab: “Ianya hari yang Allah menenggelamkan Fir’aun dan menyelamatkan Musa. Kami berpuasa pada hari ini kerana mensyukuri Allah Ta’ala. ”Lalu Nabi berkata: “Kami terlebih utama dengan Musa…”.


Mafhum dari hadis ini, kita disarankan mensyukuri atas nikmat pemberian Allah pada hari tertentu yang mempunyai kelebihan atau hari yang dilepaskan daripada musibah. Menyambut Maulidurrasul adalah menzahirkan kegembiraan dan mensyukuri nikmat dan rahmat Allah ke atas alam ini. Ini kerana, sebesar-besar nikmat yang sempurna dan rahmat ialah lahirnya Nabi kita s.a.w sebagaimana berkata Ibnu Hajar Al-Haitami, Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqolani, Suyuti dan lain-lain.

Bagi As-Suyuti, keharusan maulid Nabi Muhammad SAW bisa dianalogikan dengan diamnya Rasulullah ketika mendapatkan orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura sebagai ungkapan syukur kepada Allah atas keselamatan Nabi Musa dari kejahatan Fir’aun. Maulid Nabi, menurut As-Suyuti, adalah ungkapan syukur atas diutusnya Nabi Muhammad SAW ke muka bumi. (Al-Ni’mah Al-Kubra Ala Al-Alam fi Maulid Sayyid Wuld Adam)

Firman Allah Ta’ala:


قُلۡ بِفَضۡلِ ٱللَّهِ وَبِرَحۡمَتِهِۦ فَبِذَٲلِكَ فَلۡيَفۡرَحُواْ هُوَ خَيۡرٌ۬ مِّمَّا يَجۡمَعُون

“Katakanlah kepada kaummu, dengan kurniaan Allah dan rahmatNya, maka dengan demikian itu (kurniaan dan rahmat), hendaklah kamu bergembira dan mensyukurinya.” (Yunus:58)



FirmanNya:


وَمَآ أَرۡسَلۡنَـٰكَ إِلَّا رَحۡمَةً۬ لِّلۡعَـٰلَمِينَ


“Tidaklah kami mengutuskan engkau ya Muhammad melainkan kerana rahmat bagi sekalian alam.” (Al-Anbiyaa’:107)



Memperingati dan membesarkan Maulidurrasul dengan selawat, membaca kisahnya, merupakan perantaraan kepada mencintai Nabi dan mencintai Allah.

“Tidak sempurna iman seseorang daripada kalangan kamu sehingga adalah aku terlebih dikasihinya daripada dirinya, hartanya, anaknya dan sekalian manusia.”(Al-Hadis).

Firman Allah Ta’ala:



قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬


“Katakanlah kepada kaummu, jika sekiranya kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintai kamu.” (Ali-Imran:31).



KESIMPULAN

  • Menyambut hari kelahiran Rasulullah disabitkan dengan dalil-dalil syara’.


  • Disunatkan memperingati Maulidurrasul pada bila-bila masa, terlebih utama lagi sempena hari kelahirannya.


  • Membesarkan Nabi bersempena hari kelahirannya yang merupakan salah satu hari kebesaran Islam.


  • Menzahirkan kegembiraan dan kesyukuran atas sebesar-besar nikmat dan rahmat Allah iaitu kelahiran baginda dengan mengerjakan amalan-amalan kebaikan.


  • Menyambut hari kebesaran ini membawa kepada mencintai Nabi dan mencintai Allah.


  • Mendapat ganjaran yang besar di dunia dan akhirat bagi mereka yang menyambutnya.



Orang yang pertama merayakan Maulid ialah Sultan Ibnu Malik Al-Muzzaffar, seorang wali Allah, raja yang adil, warak , zuhud dan alim. Menghadiri majlis Maulidnya ulama’-ulama’ muktabar dan orang-orang soleh dengan ketiadaan mengingkarinya, sehinggakan ulama’ besar yang bernama As-Syeikh Abu Khatab Ibnu Dihyah telah mengarang bagi sultan itu, kitab At-Tanwir membicarakan tentang amalan Maulid. (Lihat Al-Hawi Lil Fatawi bagi Suyuti.)

Dikhabarkan juga Perayaan Maulid Nabi diperkirakan pertama kali diperkenalkan oleh Abu Said al-Qakburi, seorang gabenor Irbil, di Irak pada masa pemerintahan Sultan Salahuddin Al-Ayyubi (1138-1193). Ada juga yang berpendapat bahawa ideanya dari Sultan Salahuddin sendiri. . Tujuannya adalah untuk membangkitkan kecintaan kepada Nabi Muhammad SAW, serta meningkatkan semangat juang kaum muslimin saat itu, yang sedang terlibat dalam Perang Salib melawan pasukan Kristen Eropa dalam upaya memperebutkan kota Yerusalem

Berkata As-Sakhawi: “Sesungguhnya amalan Maulid berlaku kemudian daripada kurun ketiga iaitu tiga ratus tahun daripada Hijrah, selepas itu sentiasalah umat Islam pada setiap negeri mengamalkannya…….”



Oleh itu, amalan Maulidurrasul ini adalah ijma’ muslimin yang tidak diingkari bahkan disokongi oleh ulama’ Ahli Sunnah sejak pertama kali diadakan hingga sekarang. Tidak berhimpun ulama’ dan seluruh muslimin yang sempurna imannya, pada kesesatan.

Sabda Nabi SAW:

“Tidak berhimpun umatku di atas kesesatan.”

Sabdanya lag
i:

“Sesuatu perkara yang dipandang baik oleh muslimin maka ianya di sisi Allah adalah kebaikan.”


Jika kalian mahu berpegang bahawa sambutan maulid bidaah yang sesat, pegang seorang diri tanpa perlu memaksa kami mengikut kalian. Kami berpegang dengan fahaman kami. Wahai hati yang gelap, ini perkara khilaf, tidak perlu ada komplot paksaan dan tuduhan sesat jika kami enggan menuruti kalian. Keamanan akan di kecapi sekiranya kalian bersikap bertolak ansur.


Kadang-kadang saya pelik, bila kita bercakap tentang soal ini, berdiskusi dan berhujah tentang sambutan maulid, mereka dengan tidak bersalah berkata..” ini soal remeh remeh, kenapa tidak dibicarakan tentang sosial remaja yang rosak, berleluasa anak luar nikah”



Mereka memang pandai berkata tapi bodoh bila berbicara. Siapa yang mulakan penentangan tentang isu jika bukan dari mereka? Kalian yang mulakan menyesatkan orang sana sini, bila kami mahu membetulkan dan menjawab kembali, jawapan kanak-kanak kalian berikan.



DALIL SATU PERSATU AMALAN YANG DILAKUKAN DI DALAM MAULID.



  • BERHIMPUN DENGAN BERTILAWAH AL-QUR’AN,BERZIKIR,BERSELAWAT,MEMBACA KISAH NABI DAN MENGADAKAN JAMUAN


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah: “Bersabda Rasulullah SAW: Tidak berhimpun suatu perhimpunan pada satu majlis di dalam masjid daripada masjid-masjid Allah, lalu mereka membaca Al-Qur’an dan bertadarus sesama mereka, melainkan turun ke atas mereka ketenangan yang diselubungi rahmat Allah serta dilingkungi para malaikat dan Allah menyebut tentang mereka di kalangan nabi dan malaikat di sisiNya”. (Sahih Muslim).



Bersabda Nabi s.a.w: “Tidaklah berhimpun suatu perhimpunan di dalam satu majlis lalu mereka tidak berzikir mengingati Allah dan tidak berselawat ke atasku, melainkan kekurangan dan penyesalan ke atas mereka di hari Qiamat.”



Firman Allah Ta’ala:


وَكُلاًّ۬ نَّقُصُّ عَلَيۡكَ مِنۡ أَنۢبَآءِ ٱلرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَ‌ۚ وَجَآءَكَ فِى هَـٰذِهِ ٱلۡحَقُّ وَمَوۡعِظَةٌ۬ وَذِكۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِينَ


“Kami ceritakan kepadamu setiap perkhabaran daripada kisah-kisah nabi yang menguatkan hati engkau dengannya dan datang kepada engkau di dalam perkhabaran ini, kebenaran, pengajaran dan peringatan bagi orang yang beriman.” (Hud:120).



Meriwayat Imam Ahmad dan Hakim daripada Syuaib, Nabi SAW bersabda: “Seseorang yang terlebih baik di antara kamu ialah mereka yang menjamu makanan dan menjawab salam.” Hadis ini sahih sanadnya.

Meriwayat Turmizi, bahawa sahabat-sahabat Nabi tidak bersurai mereka daripada majlis tilawah Al-Qur’an dan berzikir, melainkan selepas menikmati jamuan.


Mata kita boleh menilai sendiri bagaimana sambutan maulid di hadapan kita. Kita berselawat, menyambung silarturahim, mengeratkan ukhuwah, dan menjamu tetamu dengan hidangan-hidangan. Bukannya kita menyanyi atau berjoget atau melakukan perkara yang jelek disisi sayarak. Kesemuanya ada dalil. sebenarnya terlalu banyak dalil mengenai sunat menyambut maulid Nabi SAW. kitab karangan ulamak membahaskan tentangnya mencapai ratusan judul. Dengan kekangan masa yang sentiasa mencemburui saya sepanjang tulisan ini, hanya setakat ini susunan hamba yang dhaif. Moga-moga dengan berkat tulisan membela kelahiran Nabi SAW ini, saya mendapat syafaat Baginda SAW kelak.amin.Wallahua'lam.

Hanif Hj Ibrahim Al Manisiy

Kg Pulau Manis, Terengganu Darul Iman.

No comments:

Post a Comment