RSS

Monday, March 8, 2010

Anuar Mannan. Cukuplah Sekadar Menumpang Bangga

Anuar Manan dinobatkan selaku pemenang jersi hijau (Raja Pecut) selepas mempamerkan kayuhan yang memberangsangkan sepanjang perlumbaan LTdL 2010. – UTUSAN/ RASHID MAHFOF

KUALA LUMPUR – Sejarah terpahat di Le Tour de Langkawi (LTdL) 2010 selepas pelumba tempatan Anuar Manan dinobatkan pemenang jersi hijau (Raja Pecut) sebaik tamat perlumbaan dari Kuala Kubu Bharu ke Dataran Merdeka, semalam.

Pelumba pasukan Benua, Geumsan Ginseng itu juga melakar sejarah menjadi pelumba pertama dari Malaysia dan Asia memenangi jersi hijau sejak edisi pertama 1996.

tahniah saya ucapkan untuk sdr anuar. anak kelahiran Kuala Ibai, K.Terengganu ini telah membuktikan pelumba dari asia mampu berdiri setanding dengan jagoaan Eropah yang lain. tahniah seklai lagi.

kejayaan ini memang amazing. malaysians proud of you. dukacita saya katakan,

"Kita tidak boleh berbangga, cukup sekadar menumpang bangga atas kejayaan beliau".

tak faham? atau kurang faham?. lebih elok pembaca buat-buat faham. kita bangga kerana beliau adalah anak malaysia. tapi kurang bangga kerana beliau bukan mewakili Malaysia. tidak dengar pun nama pelumba malaysia. saya tidak pasti samada Malayisa menghantar wakil atau tidak. jika tidak hantar, baguslah, ada juga alasan nak menjawab." Kenapa team Malaysia tak menang?" jawab."tak hantar team tahun ni". jika hantar, sekadar mencukupkan bilangan peserta.

Anuar berjaya dengan disipilin dan latihan yang beliau terima dari pasukan Geumsang Gimseng. satu pasukan dari Korea selatan. sebelum ini pasukan Azad University dan LeTua. Yang pasti..yang sahih BUKAN DARI MALAYSIA. Kerana demekian, saya hanya menumpang bangga, tidak berbangga. Persoalannya..

1-Adakah anak melayu boleh berjaya dengan asuhan pasukan asing? mereka terkenal dengan disiplin dan latihan yang ketat. jika jawapannya ya, maknanya bukan silap pemain atau pelumba sebelum ini, tetapi pengurusan sukan kerajaan. anak melayu boleh berjaya sebenarnya. kata setengah orang, terlalu manjakan atlit..birokrasi dan lain-lain. benar ke?

Cukup sekadar ini untuk tatapan pembaca. saya hanya mahu ulangi

"cukuplah sekadar menumpang bangga".

No comments:

Post a Comment