RSS

Sunday, May 9, 2010

Titisan Air Jatuh Ke Hati 3

Ketahuilah sahabatku, ilmu adalah cahaya. Apa jua perjalanan ilmu adalah mengilaukan cahaya. Zikir dan bacaan quran semuanya cahaya. Kita lakukan. Akan tetapi, kenapa cahayanya tidak meresap ke dalam hati kita. Suatu persoalan yang kita terlepas pandang. Ia disebabkan hati kita terdinding bagaikan batu. Bagaikan tanah yang keras. Tertutup ruang lantaran harta yang melimpah, muka yang tebal. Ada jua manusia gagal mencuit sedikit pun nur Allah kerana sifat mazmumah.

Oleh hal demikian, kita wajib membersihkan sifat mazmumah yang terpendam. Zahir mahupun batin. Tidak ada kafiat melainkan zikrullah dan mujahadah. Zikirlah wahai diri dan kalian hal bersungguh-sungguh. Ketahuilah, zikir yang di sebut oleh Syeikh Abd Samad Al Falimbani di dalam kitabnya berjudul, Siyarus Salikin ialah zikir yang di ambil dari guru dan sanadnya berhubung sehingga Rasululillah SAW. Zikir yang mempunyai natijah. Zikir yang memberi kesan dalam manifestasi perubahan akhlak. Apakah zikir demikian?

Semestinya zikir tariqah sufiah yang di ambil dari guru yang nampak kesan zikir di qalbinya yang di ambil jua dari gurunya yang terkesan dengan amalan zikir jua. Dari guru, dari gurunya. Maka mereka mengijazahkan kita apa yang di amalkan dan menampakkan kesan di hati mereka, bukan dari ilmu kitab tetapi dari apa yang diamalkan.

Di sana kita akan memperolehi ubat penyembuhan jiwa. Suatu anologi yang harus difahami bagaimana kita belajar kitab mengenai penyakit kencing manis. Belajar dan terus belajar. Akhirnya kita khatam. Akan tetapi amat mengecewakan ubat tidak diberi. Kita belajar ilmu tasauf, tetapi guru tidak memberi ubat kepada kita yang menderita. Apakah ubat untuk saya dalam penyelesaian ini. sekiranya penyakit tersebut belum di jumpai ubat, selagi itu penyakit tersebut terus menghantui meskipun luas ilmunya.

Sesungguhnya penyakit tersebut tidak bisa sembuh dengan pengetahuan akan tetapi hanya dengan penawar. Penawar? Ia adalah mujahadah. Bermula dari sini, ulamak-ulamak tasauf menyusun mujahadah sebagai ibu perjalanan ke hadarat lilahi. Ketahuilah sahabat, tasauf berada di dalam tarekah. Bagaimana nak mengamallkan tasauf? Jawapannya ialah mengamalkan tarekah. Segala disiplin ilmu tasauf itu di rasai di dalam amalan tarekah. Dalam tasauf, kita di suruh supaya sentiasa ingat pada Allah. Maka tarekah menyusun zikir-zikir dan kafiat mujahadah suluk dengan harapan lahir orang ingat dan asyik kepada Allah.

Tasauf membicarakan buah, tarekah membicarakan jalan bagaimana dapatkan buah. Tasauf membicarakan “jadilah dirimu ahli zikrullah” lalu tarekah mengajar bagaimana menjadi ahli zikrullah. Sekiranya kita mengaji buah tapi mengabaikan ilmu bagaimana mencapai buah. Bagaimana buah dapat di capai?

Tasauf mengajar kita apakah itu tawakal kepada Allah. Tarekah mengajar kita bagaimana menggapai tawakal. Jelas perbezaan anatara buah dan jalan. Maka tasauf adalah buah manakala tarekah ialah jalan. Oleh itu, siapakah orang tasauf? Orang tasauf adalah orang yang telah mengecapi buah-buah tasauf yang berada di hatinya. Dzauq di hatinya. Cinta Allah dan Rasul di hatinya. Rindu di jiwa, fana’ di hatinya. Sabar, ikhlas, redha semuanya di hati mereka.
Adapun orang tarekah, mereka belum mengecapi buah. Hanya baru bermula di dalam perjalanan mencapai buah. Oleh sebab itu, orang tarekah belum di gelar orang tasauf. Mereka tidak lain dan tidak bukan sekadar pelatih, melatih dan mendidik dirinya ke arah menjadi ahli tasauf.

Hati orang tasauf tidak lalai dari ingatan kepada Allah. Zikrullah bagai bernafas. Bernafas mudah atau payah? mudah sahaja. Begitulah hal rang tasauf. Zikir membaluti turun dan naik nafas mereka. Tanpa pernafasan, mereka akan mati. Ia bermakna, jika mereka tidak berzikir, bagai maut tiba. Perasaan gelisah menyerang jiwa mereka sekiranya mereka lalai untuk berzikir biarpun seketika. Dosa dan taubat bagi mereka. berbeza dengan kita, tidak pernah memohon taubat walaupun jelas berdosa.

Ketahuilah sahabat, jika kita tidak melalui jalan tarekah sufiah, adakah kita bisa menggapai buah.?

Guru-guru tasauf menyusun mujahadah. Jika guru mengijazahkan zikir kepada murid, lalu murid mengamalkan di rumah. Adakah berhasil? biar kita ambil contoh, seorang doctor memberi ubat kepada pesakitnya. Kemungkinan besar si pesakit tidak memakan ubat sepenuhnya. Dia melanggar pantang tanpa rasa bersalah. Oleh itu, kesan sembuhan tidak menampakkan kesan. Sepatutnya dia sembuh. Akan tetapi gagal lantaran tidak mengikuti peraturan. Maka sesetengah doctor, melihat keadaan pesakit yang kronik. Ia membawa makna pesakit tersebut kena tinggal di wad hospital tanpa rehat di rumah. Si pesakit harus di ubati secara peraturan di bawah pengwasan doctor di samping di layan oleh para pembantu. Begini juga situasi dalam rawatan hati. Ada beberapa peringkat untukmenghidupkan hati ini. Sesungguhnya tiada ubat bagi hati melainkan mengingati Allah. Ia akar umbi. Biar tumbuh pepohon ingatan kepadaNya terlebih dahulu. Untuk menerbitkan pepohon tersebut, ulamak-ulamak tasauf mengadakan latihan suluk sebagai rawatan. Sepuluh hari, tujuh hari, tiga hari atau empat puluh hari. Di dalam tempoh demikian, para murid berada dalam kurungan. Tiada lain melainkan berzikir. Berzikir di bawah pengawasan.

Tidak lain supaya hati kamu sembuh dari kelalaian. Hatimu sembuh dari dari cinta yang lain. Supaya hati kamu mendapat cinta Allah, merasai keasyikan kepada Allah. Kalau kamu sudah di ambang asyik, ia sebenarnya satu permulaan bagi kamu untuk mencapai rahsia Allah. Tanpa perlu kita menoleh rahsia yang tinggi menggunung lagi, cukup sekadar bincang bagaimana menghidupkan hati kita kepada Allah. Persoalan demikian wajib di fikirkan. Jika kita sudah sampai ke tahap tersebut, hati kita sembuh jua sehinggalah di mana-mana kita berada, baik bangkit dan terlena, hati tetap ingat kepadaNya. bahkan hati kita tidak senang dari ingatan yang lain. Hanya mahu ingat Allah. Rindu untuk ingat kepadaNya sahaja. Bagai pencinta dengan si pecinta. Kita percaya semua orang pernah merasai pengalaman merindui dan mencintai. Tetapi hanya terhadap manusia. Malang sekali tidak kita rasai apabila berhadap denganNya.

No comments:

Post a Comment