RSS

Saturday, May 29, 2010

Titisan Air Jatuh Ke Hati 4

Sekiranya hati kita sudah ada buah-buah begini, ia tanda hati kita sudah mula berjalan. Ia sudah ada kesedaran, ada cahaya. Ketahuilah sahabat. Ilmu pada perbicaraan ini kian hilang di telan zaman. Latihan suluk sendiri pun menjadi suatu yang asing bagi pengamal tasauf sendiri. Suatu hari guruku di ajukan soalan.” Apakah suluk?”. Bagaimana budak-budak boleh turut serta dalam suluk sedangkan ia ilmu yang tinggi. Dengan ringkas guruku menjawab. “itu tidak benar. Ini kerana kalau benar ilmu ini tinggi, nescaya dia tidak perlu datang suluk lagi lantaran hati dia sudah hidup dengan Allah. Saya mahu bertanya.”orang yang menetap di hospital, bukan orang sihat. Mereka orang sakit, orang sakit. Suluk tempat apa? tempat untuk si pesakit sahabatku. Sakit apa? Sakit hati, sakit jiwa. Terlalu banyak keluhan derita di hatinya.

Ketenangan adalah impian setiap insan. Namun ia hanya angan-angan kerana betapa ramai yang menuju destinasi kegelisahan. Sahabatku, andainya hati ini penuh penyakit, adakah hati kita bisa tenang? Tidak sesekali. Jiwa tidak akan tenang akibat kotoran mendalam. Tiada kemanisan, disebabkan dengki. Tawar rutin hidupnya. Bila hati di cengkam dengki, bagaimana mahu tenang selagi orang kita dengki, hidupnya tidak tersungkur ataupun hidupnya terus bahagia atau kita idamkan dia binasa, tetapi dia masih tersenyum seperti biasa. Kita menderita. Semakin derita kerana hasrat hati tidak tercapai. Kedengkian menyebabkan hati kita terbakar selagi yang di dengki belum menerima akibatnya. Dengan bermaharajalela sifat dengki ini, kita tidak mungkin menjumpai makna gembira dan bahagia.

Orang yang takkabur juga menghadapi krisis ketenanagan jiwa. Bagaimana hati dapat tenang sedangkan matanya tidak boleh melihat orang lain lebih darinya. Ia mencabar keegoaannya. Jiwa jadi marah dan tidak senang hati. Hal ini berterusan hingga sanggup memfitnah dan sebagainya untuk menjatuhkan orang tersebut. Sudahla hatinya enggan kalah, ditambah lagi kesombongan menyebabkan hatinya lagi tak boleh tenang. Langsung tidak tenang. Sahabatku, inilah hati yang sombong.

Hati yang sombong, hati yang penuh sifat riak. dia resah bila tidak dipuji. Tiada sesiapa memujinya.ah, derita jiwanya. Apatahlagi jika orang lain yang di puji sedang dia tidak. Lagi bertambah resah. Kegelisahan yang meragut kelenaan tidur malam. Hidupnya mencari manusia tidak mencari Allah. Sekiranya dia mencari Allah, dia tidak akan peduli apa yang berlaku sekelilingnya. Kejian atau pujian manusia tiada dia peduli. Bagi mereka, Sama sahaja. dia tidak menghiraukan sesiapa. Hanya cinta Allah yang dicari. dia tidak dengki meskipun melihat orang lain melebihinya. Dia memahami bahawasenya bila dia dengki, ia bermakna dia tidak redha dengan takdir Allah. bila kemewahan singgap di sisinya dia gunakan kepada jalan Allah. Ketahuilah sahabatku, kurniaan Allah itulah yang terbaik kepada kita, itulah yang terbaik untuk kita. Sesungguhnya Alllah Maha Adil, Maha Bijaksana.

sifat takkabur, antara sifat yang menyebabkan manusia menderita. Kita menderita bukan kerana sesiapa, tetapi kerana batin kita sendrir. Punca penderitaan manusia bukan luaran tetapi dari dalaman.

Ketahuilah penawar hatiku, nafsu sentiasa mendampingi kita. Maka nafsu selalu membisikkan pelbagai hal yang menyebabkan hati kita resah. Bisikan-bisikan nafsu benar-benar menyeksa. “kamu hanya begini, lihat dia begitu, sepatutnya kita begini, kalau lah begitu”. Hatinya tidak dapat mengingati Allah dek terlalu banyak permintaan dalam batin. Jiwa tidak pernah bersyukur. Mungkin tidak pernah tahu apa itu syukur. Para ulamak membuat kiasan hal mereka seperti seekor anjing. Apabila selesai menikmati makanan anjing tetap menjelir lidah, bila lapar juga menjelir. Apa yang ia mahukan terus misteri. Orang tidak bersyukur mirip hal tadi. Allah kurniakan nikmat, masih merungut-rungut bagai menjelir lidah. Selagi tidak di beri, selagi itu dia merungut-rungut.......

2 comments:

  1. Ya Rahman, Allahumma inni as aluka qalban saliman.. Amin.

    ReplyDelete
  2. pernah hati bersarang,
    alkisah yang selalu berulang,
    semoga tidak lagi bertandang.

    ReplyDelete