RSS

Saturday, July 25, 2009

Kisah Cemburu Si Isteri

Daku teringat satu penulisan di sebuah majalah. Tajuknya
Isteri cemburu suami pegang tangan pelakon dalam filem…
Secara ringkas, si suami seorang aktor terkenal dalam dunia lakonan. Manakala si isteri pula hanya suri rumah, insan biasa cuma. Skrip filem telah memaksa pelakon terbabit supaya memegang tangan pelakon wanita lain dalam salah satu babak cerita. Lalu sampai la berita demikian kepada si isteri. Pertikaman lidah telah berlaku antara mereka, marah si isteri kerana selain tangannya , ada juga tangan wanita lain telah digenggam oleh suami tercinta..si isteri tidak benarkan suami berlakon lagi jika berlaku hal yang sama..

Tergelak daku menatap tulisan ini..bahkan amat kelakar apabila penulis hiburan ini menyalahkan si isteri..Isteri?kenapa harus dia dipersalahkan…?

Kata penulis tersebut:

“Dalam masalah ini, si isteri kena open minded la. Kenapa nak cemburu lak…dah kerja suami gitu. Marah kepada suami kerana cemburu suami pegang tangan pelakon wanita lain. Yela, kalau dia marah beralasan kan perbuatan suami tu melanggar perintah agama, boleh dterima la..tapi semata-mata cemburu jer…”

Perlu kita jelas, sifat cemburu melazimi di atas setiap rusuk wanita. Agaknya bukan di namakan wanita sekiranya cemburunya hilang..berlaku kah ia…?maksud cemburu yang ingin daku bawa adalah cemburu yang tidak terlampau. cemburu ini lah menjadi perhiasan wangian kumbang dan bunga..

"Cemburu tandanya sayang"

Di dalam taman percintaan, samada kumbang atau si bunga, kedua-duanya berkongsi sifat cemburu. Kumbang cemburu andainya bunga dipetik si kumbang lain begitu juga si bunga menderita bila kumbangnya beralih arah. Semuanya berlaku bila cinta dan sayang terlalu dalam.
Berbalik kepada cerita di atas, dek sayang kepada yang di sayangi, si isteri merajuk kerana perbuatan suaminya telah menghiris sembilu hatinya. Lantas air mata menjadi saksi cinta dan sedih si wanita..tidak kah kau fahami wahai suami…?
Walaupun benar perbalahan pasangan terbabit kerana semata-mata cemburu si isteri, bukan kerana alasan ia bertentangan syariat..si isteri tetap di pihak benar. Ingin ku ulang dia berada di pihak yang benar. Sebagai isteri, dia berhak untuk cemburu, dan cemburu itu berasas. Tangan suami tercinta dalam belaian tangan wanita lain.HARAM.

Wahai wanita, adakah dirimu juga cemburu jika permata hati kamu bersikap demikian jua? ya, daku pasti air mata kamu memberi jawapannya..

Oh oh tidak abang..abang hanya milik ayang tau. Kenapa abang pegang tangan dia ar..huhuhu.
Tersentap si suami…Wahai si suami, kau masih butakah?
Memang dia cemburu…kau boleh kata apa sahaja, dia tidak open minded la, kolot la..tapi cemburu dia sekurang-kurangnya menyedarkan kau bahwa tindakan kau salah dan telah melukai hati wanita paling kau cintai. Setidak-tidaknya kau tidak jauh terlanjur..abaikan kata-kata penulis hiburan tu…memang isteri kau tidak berhujah dengan hukum hakam..tapi cemburu itu telah menyelamtkan kau dari murkaNya..hargailah ketelusan hatinya..dan ucapkan,

”sayang, terima kasih kerana cemburu”..

Moga-moga daku dikurniakan isteri yang cemburu.amin

No comments:

Post a Comment