RSS

Friday, October 2, 2009

Pedih Kerana Mencintai Kepalsuan


Hatiku resah menanti hari-hari mendatang. Di sana bicara tentang cinta di sini bicara tentang kasih, namun demikian, daku tidak pasti apakah cinta dan kasih yang berkumandang di hatiku menjurus kepada kebenaran atau kepalsuan. Alangkah baiknya jika jawapannya kebenaran tapi masakan demikian dengan hidup yang aku yang lupakan Tuhan…?aku tidak layak berada dalam cinta Tuhan.


Aku mencintai makhluk


cintaku akan makhluk melebihi cintaku pada Tuhan..Ya Allah, adakah layak aku di gelar hamba..kehambaan aku sudah lama tercabut,

aku memakai pakaian kesombongan ketika menghadapMu, berlagak baik di kalangan manusia…tidak ubah seperti seorang munafiq..

Aku rela melakukan apa jua untuk manusia, aku gembirakan mereka, akan tetapi denganMu aku rebah dengan tidur berpanjangan. Aku menduakan Engkau dalam perjalanan ini. Pada dia ku juar sayang padamu juga ku ucap cinta..bukankah itu curang dalam mencintai?walhal sebagi hamba, hanya padaMu sahaja cinta di serahkan..


Aku mencintai harta.


Harta memaut hatiku, harta telah menodai akalku. Bagiku tanpa harta, aku tidak bisa hidup, aku syirik padamu kerana berpegang harta lah segala2nya. Aku ingin hidup senang sehingga sanggup melihat insan lain kefakiran. Aku menjadi bakhil. Ini di sebabkan aku merasakan harta dari titik peluh ku bukan untuk di kongsi. Aku bekerja siang dan malam, pagi dan petang…hanya untuk mencari harta, menambah harta. Aku melebihkan pencarian sedangkan keperluan asas aku sudah mencukupi. Tidak kah itu dikatakan terpedaya dengan harta? Tidak salah menjadi kaya tidak salah mencari harta, tetapi harus aku faham, keharusan tersebut jika hidup kita tidak tergadai oleh kesombongan, kebakhilan, kemasuhuran. Aku bukan seperti Abd Rahman bin Auf yang hatinya asyik dengan zikir meskipun bergelumang dangan wang dan emas sekalipun..Jika aku kaya, beralaskan ilmu dan ibadah yang sifar ini, sememangnya aku akan terperosok lalu tersungkur di lembah kehinaan. Ya Allah, harta menyebabkan aku tiada masa untukMu, aku leka sehingga keluarga ku tergadai. Apa gunanya kaya jika anak-anak bagai syaitan, isteri bagai hanyut berkeliaran, maksiat sebagai rakan…semuanya kerana dosaku tidak mendidikik mereka. Semuanya terhanyut…


Aku mencintai pangkat


Aku mungkin bayak menderma, aku mungkin jua pendakwah yang berjaya tapi aku ingin digelar orang berjasa, mempunyai kedudukan dan pangkat. Lidah petah berpidato, kelihatan menyebar ilmu, tetapi hakikatnya menipu manusia. Merka tertipu dengan aku hanya kerana aku ada cita2 peribadi. Ya Allah bagaimanakah mampu ku hilangkah noda ini semua…?

Bayangkan jika aku mendapat pangkat, tidak akan berlaku melainkan aku akan sombong. Sekali di panggil dato’, 10 kali sombong menebal, jika panggilan itu terus lazim, betapa tebal kesombongan itu takkan dapat di ungkap lagi sehingga ia menjadi keras. Keras bagai batu sehinggakan kalimah Dzauqi tidak ku rasa suatu yang asyik malah aku serabut dengan suasan fana’ dan syuhud lagi….


Aku mencintai nafsu


Jika syaitan terkenal dengan keangkuhannya, nafsu masyhur dengan kedegilannya berhadap denganMu. Aku tidak berdaya melawan bisikan nafsuku, mengapakah ia mencondongkan hatiku mengekori yang enak2? Tuntuan itu semua sukar di tepis kerana fitrah insani sememangnya ke arah memuaskan akal dan syahwat. Nafsuku berupai dua wajah. Tatkala aku beribadah, ia membisikkan ujub dan sombong. Ketika aku melakukan kejahatan, ia juga memaikan peranan. Aku tahu, nafsu jahat ini tidak akan tunduk selagi ia tidak di palu dengan terjahan zikir dan mujahadah. Akan tetapi aku malas untuk semua itu…

Apakah kesudahan hidupku….?aku tidak layak ke syurgaMu tetapi aku tidak sanggup menahan bara neraka. Sekarang layakkah aku mencintai dan di cintai oleh Ar Rahman Ar Rahim? Ya Allah tidak aku berdaya meneruskan perjunagn tanpa rentetan pertolongan dariMu, tanpa cinta dan kasih sayangMu…

2 comments:

  1. syukran

    brilliant bro angah..i am enjoying every single words..to my eyes,eutachia(ears)..and d feeling crawling thru my veins n soul.

    ReplyDelete
  2. syukran....dah beso dah ko angah...he he...semoga menjadi mujahid sejati dlm kehidupan dunia yg serba palsu ini....

    ReplyDelete