RSS

Sunday, February 28, 2010

Cintai kanak-kanak

Pendarahan otak; Cedera parah di perut, ginjal; Luka, lebam seluruh badan

KUALA LUMPUR: Bedah siasat ke atas mayat kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang mati dipercayai didera teman lelaki ibunya kelmarin, mendapati berlaku pendarahan otak, kecederaan parah di perut dan sekeliling buah pinggang akibat hentakan kuat di kepala dan abdomen mangsa.

Selain itu, bedah siasat terhadap Syafia Humairah Sahari di Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB), Hulu Selangor yang mengambil masa kira-kira tiga jam mulai 10.30 pagi, juga menemui kesan luka dan lebam seluruh badan, selain kesan penderaan lampau.

Adakah layak kita memanggil penyeksa kanak-kanak ini sebagai manusia? Memang tidak layak. Oleh itu gelaran syaitan mungkin paling setimpal. Entah apa yang merasuk fikiran syaitan ini sehingga memperlakukan kanak-kanak tersebut bagai kotak untuk di hempas-hempas dan di terajang. Sukar untuk di terima akal namun itu situasinya sekarang.

Di mana jiwa sentimental kemelayuan? Bukan kah Orang melayu terkenal dengan kelembutan? Sebenarnya tidak, zahirnya lembut tapi kasar..kejam..ini bukan kes pertama yang menghiasi dada akhbar. Entah kali yang ke berapa ntah…

Penulis ingin melancarkan kempen mencintai kanak-kanak. Dengan harapan sahabat sekelian tidak memandang golongan mereka sebagai menyusahkan. Tidak di nafikan, karenah mereka kadang-kadang mengundang marah. Sememangnya tabiat kanak-kanak begitu. Kita pernah melalui zaman demekian dan memang selalu ‘’menyusahkan orang” pun…
Mereka adalah penyeri hidup, telatah mereka hiburan jiwa..tiada lagi perasaan melainkan semata-mata gembira sekiranya melihat mereka gembira.

Ya sahabat, mereka ahli syurga yang berjalan di ats muka bumi ini. Mereka tiada dosa. Oleh itu, doa mereka makbul. Bergaul dan layani telatah mereka ini juga satu sunnah Baginda SAW. Baginda SAW jika kita susuri sirahnya,menyanyangi dan melayani kanak-kanak dengan penuh senyuman dan kesabaran. Ok la..saya ada kerja yang harus di selesaikan..sekian.

1 comment: