RSS

Sunday, March 14, 2010

Antara 15 A dan 10 A.Kementerian rabun angka!

Keputusan SPM tahun ini secara rasminya telah di umumkan. Secara keseluruhan, keputusan tahun ini amat membanggakan. Tahniah untuk yang Berjaya. Cuma, pada tahun ini, tidak muncul “genius” baru dalam arena pendidikan sebagaimana dalam tempoh 4 tahun sebelum ini.

Penulisan kali ini didorong oleh perasaan ‘amazing’ ekoran sindrom penyakit rabun yang berlaku di kementerian. Kita tidak hairan dengan gejala rabun. Rabun jauh, dekat dan warna antara contoh gejala rabun yang berlaku. Namun tanpa di sedari, di sana ada lagi rabun. Ia di panggil rabun angka dan topic pokok tulisan ini. Perhatikan betul-betul.

Habibah Hanan Pelajar Terbaik SPM Peringkat Kebangsaan 2009

KOTA BHARU: “Saya jadikan Nik Nur Madihah sebagai idola untuk berjaya dan hasilnya terbukti sebaik mendapat keputusan cemerlang 15A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan semalam,” kata Habibah Hanan Mat Yusoff, 18.
Habibah Hanan menjadi pelajar terbaik di bawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan (YIK) apabila memperoleh keputusan cemerlang 15A termasuk 10A+ dalam peperiksaan diumumkan, semalam.

Harian Metro

Gladys diumum pelajar terbaik SPM 2009


2010/03/12
PUTRAJAYA: Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Green Road, Kuching, Sarawak, Gladys Tan Yee Kim (gambar) diumumkan pelajar terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 apabila memperoleh keputusan 10A+ dalam semua mata pelajaran diduduki manakala Sekolah Menengah Sains Seremban, Negeri Sembilan diumum sekolah terbaik.

Utusan Malaysia

Alahai. Betapa hebat silap mata ini. Ada dua perbezaan yang jelas di mata dan amat terzahir di fikiran. Logik akal manusia akan mengatakan 15A lagi banyak dari 10A. Namun bagi pihak di sana, terbalik. Adakah fikiran mereka beralih arah. Atas skema apa yang mereka gunakan mengiktiraf pelajar dari Sarawak sebagai pelajar terbaik sedangkan ada pelajar yang jauh lagi cemerlang iaitu Habibah.

Adakah pihak di sana ingat kami kurang akal dengan silap mata ini. Ntah yang mana satu benar. Tidak mengapa, mereka boleh menipu rakyat tetapi mereka tidak boleh menipu diri sendiri dan rakyat tidak akan sesekali tertipu. Tegas saya katakan, saya menulis iini bukan atas dasar prinsip pembangkang atau tidak. Tetapi atas dasar manusia normal yang tidak bersetuju dengan pengiktirafan yang tidak masuk akal. Seolah-olah mereka memperbodohkan rakyat.

Beberapa perkara harus di jelaskan di sini:

Adakah faktor Habibah bersekolah bawah naungan Yayasan Islam Negeri Kelantan(YIK) , kejayaan beliau di pandang sebelah mata?

Ok.jika benar itu alasannya. Mengapa pihak kalian mengiktiraf sdri Nik Madihah sebagai pelajar terbaik Malaysia Tahun lepas? bukankah dia dari YIK juga?

Kedua. Adakah kerana markahnya tidak tinggi sebagaimana Gladys?
Ok.Jika benar itu alasannya. Kenapa langsung tiada catatan nama habibah, 10 pelajar terbaik 10 A+ Malaysia? Tidak mungkin beliau langsung tidak layak.(result habibah;15 A termasuk 10 A+)

Ketiga. Adakah kerana dendam politik dengan kerajaan Kelantan?

Ok. Jika benar itu alasannya. Memang amat mengecewakan. Kenapa perlu melibatkan pelajar dalam sengketa politik kalian? Biar ia di bicarakan di kalangan pemimpin. Pelajar tak bersalah dalam hal ini. Kerja mereka hanya belajar. Betapa penat anak-anak dari YIK belajar bermati-matian, tetapi mereka tidak pernah di iktiraf. Memang kejayaan mereka jauh lebih hebat dari sekolah bawah kerajaan pusat. Ia secara tak langsung akan menaikkan popularit sistem pendidikan sekolah yayasan Islam Kelantan. Kita semua maklum sekolah hebat tersebut sudah melahirkan ribuan tokoh masyarakat baik dari pembangkang mahupun dalam kerajaan. Sistem pendidikan islam akan naik dan tenggelam empayar pendidikan sekular. Adakah ini yang menjadi igauan pihak kalian? Mereka jelas bersikap double standart terhadap Kerajaan Kelantan khususnya. Anak-anak YIK rakyat Malaysia juga. Mereka tetap anak Malaysia juga. Anak-anak bersama.

Buat saudari habibah. Kami semua mengiktiraf anda. Anda juara tahun ini. Anda wajib di nobatkan. Di samping keputusan yang cemerlang, anda juga beragama Islam dan seorang yang berimej muslimah. Tidak perlu kita mengiktiraf pelajar tidak la cemerlang mana, malah kristian pulak. Sepatutnya kita sebagai Islam menobatkan pelajar Islam. kejayaan beliau adalah kejayaan Islam. saya bangga untuk melaungkan.."pelajar terbaik SPM tahun ini adalah Islam".

P/S: Jika saya jadi Gladys, saya tak pergi amik award. Buat malu je pegang gelaran yang kita tak layak.

1 comment:

  1. Good artikel...
    Kerajaan dah bengong campur tolol....
    Buta sebab taksub politik!
    Jahil sebab taksub politik!

    catatanhamba.blogspot.com

    ReplyDelete