RSS

Sunday, March 7, 2010

Relevan ke bakal guru berkhidmat di pedalaman?

Penulis kurang bersetuju dengan cadangan kerajaan ini. Pena kali ini benar-benar memohon cadangan ini di mansuhkan. “kurang bersetuju kerana ia melibatkan wanita”. Jika cadangan ini hanya untuk bakal guru lelaki, penulis fikir, ia mungkin tiada masalah. Fizikal dan mental mereka lebih kuat dalam berdepan situasi pedalaman. Hujah-hujah penulis:

Kerana mereka wanita.

Penulis tidak berniat merendahkan wanita. Percayalah, kerana sayangkan wanita tulisan ini hadir. Bayangkan kaum wanita yang terkenal dengan kelembutan terpaksa meredah sungai, berdepan suasana yang jauh dari kemudahan. Paling pasti, lemah dalam berdepan serangan kaum adam. Kebiasaannya kawasan pedalaman terkenal dengan pelbagai ilmu-ilmu hitam khususnya beberapa kawsan di sabah dan Sarawak. Pengalaman buatan orang sering di ceritakan pada saya. Jika tidak percaya Tanya pada masyarakat mereka, pasti mereka berkata “ya”. Bakal-bakal guru sudah semestinya muda lagi. Yela baru habis belajar. Muda, comel dan lembut. MEREKA pasti buruan lelaki di sana.

Yang kedua, lambat la kahwin

Penulis yakin, 80% daripada bakal guru wanita mempunyai teman istimewa. Jalinan cinta yang terbina ketika menuntut di Universiti. “awk, bagaimana ni..jarak akan memisahkan kita”. Skrip ini menjadi hangat di tuturkan di kalangan mereka. Oleh kerana tiada pilihan, akhirnya mereka berjanji untuk terus setia. Setelah 3 tahun di pedalaman, mereka berjanji bertemu kembali memaut cinta. Agak-agak berapa tahun dah umur? 27 tahun..lebih kurang la. Sedihnya…tua sangat la. Hal demikian kerap berlaku, peratus untuk pasangan kekasih di tempatkan di sekolah yang sama 0.01% Cuma. Orang dah berkahwin pun payah apatahlagi setakat kekasih? Sekiranya penantian sukar di laksanakan, akhirnya mereka berkahwin dengan rakan sekerja. Tamat begitu sahaja cinta bertahun lamanya. Penulis tidak bercakap kosong, kawan-kawan saya ada yang menangis bila saya berkomentar begini. Ya sahabat..”apa gunanya naik pangkat, bergaji mahal tapi kamu kehilangan si dia”

Kecurangan pasangan

Kita sedia maklum, sebaik habis belajar, kebanyakan bakal-bakal guru akan mendirikan rumah tangga. Ia impian setiap orang yang bercinta. Oleh kerana terpaksa bertugas jauh di pedalaman, mereka terpaksa berulang alik. Nak tak nak mereka hanya menjadi suami isteri di hari minggu atau sebulan sekali sahaja. Cerita ini benar-benar terjadi. Alahai, bila dah berjauhan, masing-masing kerinduan, kerja tak focus. Tak kurang juga bila dah berjauhan, pasangan menjalinkan hubungan dengan lelaki atau wanita lain. Atas nama kawan dan menghilangkan kesunyian, hubungan yang di murkai Allah berlaku. Siapa mahu perkara ini berlaku? Penulis setiap hari berdoa, moga-moga mendapat isteri solehah.

Sepatutnya guru yang sudah berpengalaman

Saya menyarankan, jika benar idea ini benar mahu di teruskan, kenapa tidak di pilih guru yanag sudah ada pengalaman. Dengan demikian, mereka sudah bersedia dengan karenah pekajar dan menyelesaikannya. Ia seterusnya membantu produktif minda dan insaniah pelajar di pedalaman. Adakah kerajaan sangka, kawasan pedalam merupakan tempat ujian bagi guru-guru baru? Jika begitu fikirannya, bagaimana mungkin kita berjaya melahirkan pelajar hebat dari pedalaman? Pelajar-pelajar di sana perlukan guru-guru berpengalaman untuk mendidik mereka. Tegas saya ujar, mereka bukan medan ujian pendidikan, bukan tempat menilai prestasi guru-guru.

Tiada ke guru di daerah pedalaman ?

Adakah ada jawapan tepat bagi persoalan ini. Perlu ke bakal guru dari Bandar jauh berhijrah ke pedalaman? kenapa tidak mencadangkan satu usaha melahirkan para guru dari kalangan orang di pedalaman sendiri? Mereka lebih memahami budaya dan adat masyarakat mereka. “understanding environment” akan wujud dari usaha tersebut. Para pelajar tiada menghadapi masalah loghat bahasa, mahupun percanggahan adat dengan gguru dari Bandar. Begitu juga sebaliknya.

Kesimpulan

Sekali lagi penulis memohon kepada pihak berwajib supaya memikirkan kembali keputusan ini. Adakah benar ia relevan atau tidak kepada para guru atau pendidikan Malaysia khususnya. Sesungguhya penulis amat mengahrapkan demikian. Sekian

1 comment:

  1. Kerajaan wajib menyediakan infrastructure/kemudahan yang baik untuk menempatkan guru-guru di kawasan pedalaman. tidak kiralah guru baru atau lama.
    Yang penting "prasarana". Kerajaan boleh habiskan berjuta-juta ringgit utk program dan projek2 pembangunan, kenapa tidak dibelanjakan juga utk projek pembangunan manusia di mana melalui projek prasarana yang complete membuat guru-guru dapat berkhidmat dgn hati yang senang dan tidak takut?

    catatanhamba.blogspot.com

    ReplyDelete