RSS

Thursday, December 9, 2010

Adab Murid dengan Syeikh(ringkasan dari Kitab Haqaiq An Tasauf)

Adab murid terhadap syeikh terbahagi kepada dua bahagian iaitu adab batin adan adab zahir.

Adab batin

1- Menyerah diri kepada syeikh serta taat terhaap semua suruhannya dan nasihatnya. Selagi tidak bercanggah dengan syariat

2- Tidak membantah guru terhadap cara atau jalan yang di gunakan untuk mentarbiyah muridnya.


Ibnu hajar al haithami berkata:

و من فتح باب الاعترض على المشايخ و النظر في أحوالهم و أفعالهم و البحث عنها فإن ذلك علامة حرمانه و سوء عاقبته , و أن لا ينتج قط , و ثم قالوا : "من قال لشيخه لم ؟ لم يفلح أبدا أي لشيخه في السلوك و التربية

“Sesiapa yang membuka pintu membantah syeikh, mencari keaiban dalam tingkah laku dan perbuatan mereka maka sesungguhnya yang demikian itu merupakan petanda dia di haramkan daripada kebaikan serta buruk kesudahannya. Sesungguhnya dia berkali-kali tidak mendapat manfaat!. Di samping itu mereka juga berkata: Sesiapa berkata kepada syeikhnya kenapa? Dia tidak akan Berjaya selama-lamanya.[1]

Maksudnya ialah berkata kepada guru atau syeikhnya dalam suluk serta tarbiyyah”.[2]

Apa yang dimaksudkan dengan adab di sini ialah adab terhadap murid tarbiyyah yang inginkan kesempurnaan serta sampai kepada Allah Taala. Bagi pelajar yang mengambil ilmu daripada ulama-ulama mereka di galakkan berbincang dan bertanya guru mereka sehingga tercapai faedah ilmu.

Belajar ilmu fiqh, murid yang rajin bertanya “kenapa?”, maka dia akan cepat mengusai ilmu demikian. Namun dalam tarbiyyah, dia tidak akan mendapat manfaat.

3- Tidak beriktiqad gurunya maksum

4- Yakin bahawa gurunya kamil dan mempunyai keahlian yang sempurna dalam mentarbiyyah.

5- Hendaklah bersifat jujur dan ikhlas dalam berhubung dengan guru.

6- Menghormati serta menjaga kehormatan syeikh sama ada dengan kehadiran atau tanpa kehadirannya.

7- Hendaklah dia mengasihi syeikhnya dengan mahabbah yang sejati tanpa memandang rendah kedudukan guru yang lain.

8- Tidak berpaling kepada selain syeikhnya[3]. Perlu di beri perhatian, syeikh yang dimaksudkan di sini ialah guru tarbiyyah bukannya guru mengajar. Seorang penuntut boleh mempunyai ustaz yang ramai. Begitu juga seorang murid boleh mempunyai beberapa orang ustaz dalam satu-satu bidang ilmu. Ini adalah kerana hubungan rapat di anatara murid dengan ustaz adalah ilmu manakala hubungan murid dengan syeikh adalah tarbiyyah adalah hubungan rohani dan tarbiyyah.

Adab zahir

1- Mentaati arahan syeikh sama ada berupa suruhan ataupaun tegahan

2- Menjaga tingkah laku ketika majlis syeikh

3- Sedia berkhimat kepada mereka sekadar termampu

4- Sentiasa menghadiri majlisnya. Hendaklah menziarahi syeikh setakat termampu jika dipisah oleh jarak yang jauh

5- Sabar dengan pendirian gurunya dalam mentarbiyyah


Ibnu hajar al haithami berkata:


كثرمن النفوس التي يراد لها عدم

التوفيق أذا رأت من أستاذ شدة في التربية تنفر عنه , وترميه بالقبائح و النقائص مما هو عنه بريء . فليحذر الموفق من ذلك, لأن النفس لا تريد إلا هلاك صاحبها, فلا يطعها في الإعراض

عن شيخه


“banyak jiwa yang tidak mendapat taufik dan hidayah kerana apabila melihat gurunya tegas dalam mentarbiyah, dia lari daripadanya. Selepas itu dia melontar pelbagai keburukan dan kekurangan guru tersebut sedangkan guru tersebut tidak seperti yang dia katakan. Oleh hal demikian, jauhkan diri dari terpedaya dengan tohmahan tersebut kerana nafsu memang ingin membinasakan tuannya. Janganlah mentaati nafsu untuk tidak mentaati guru”[4]

6- Tidak memindahkan kalam syeikh kepada orang lain kecuali mengikut kadar kefahaman serta akal si pendengar. Ini bertujuan supaya diri murid dan syeikhnya tidak di salah anggap[5].



[1] Fatawa Al Haditsah m/s 55, Imam Ibnu Hajar al Haithami

[2] ibid

[3] Ini bertujuan agar hatinya tidakberbolak balik di antara dua guru. Murid sedemikian umpama pesakit yang mengubati penaykitnya dengan dua orang doctor pada satu masa lalu akan berlaku pada dirinya, keadaan tidak tentu arah dan ragu-ragu.

[4] Fatawa Al Haditsah m/s 55

[5] Sayyiduna Ali KWJ berkata:

حدثوا الناس بما يعرفون,

أتحبون أن يكذب الله و رسوله؟

“Bercakaplah kamu dengan manusia terhadap perkara yang mereka ketahui. Adakh kamu suka bahawa allah dan Rasulnya di dustakan?”

Dikeluarkan oleh Imam Al Bukhari dalam sahih beliau dalam kitabul ilmi

No comments:

Post a Comment