RSS

Thursday, January 20, 2011

Tempelak Ustaz kutuk sifat 20

Pagi tadi, sambil rehat ana menonton youtube.com, terclick plak video ustaz wahabi kutuk pelajaran sifat 20. Adus panas rase dan kesian kat dia. ada dia kate sifat 20 ni menghadkan sifat2 Allah dalam batasan 20 sifat je...nampak sangat tak pernah belajar. tegas dikatakan disini bahawa:


"[sifat-sifat Tuhan] yakni sifat-sifat Allah Taala. Pelajaran sifat 20 bukan bermakna Allah hanya ada 20 sifat sahaja. Akan tetapi 20 sifat kesempurnaanNya yang wajib diketahui secara tafsili(terperinci). Sesungguhnya sifat kesempurnaan Allah Taala amat banyak. Tiada siapa mengetahuinya melainkan Allah Taala jua. Maka wajib disabitkan kepada Allah Taala secara ijmal(umum) seperti perkatan,”Allah mempunyai banyak sifat kesempurnaan”. Dan janganlah kalian mengiktiqadkan ada turutan dalam sifat Allah Taala. Tertib susunan dalam sifat 20 hanya tertib atas kertas untuk mudah di hafal. Ia sesekali tidak membawa maksud sifat Allah ada turutan seperti dikatakan mula-mula wujud, kemudian sedia, kekal hingga seterusnya."


Jika dia pernah belajar dengan jujur akan ilmu ini, dia akan menemukan perkataan ini di mana-mana mukadimah kitab tauhid ASWJ.


si ustaz al wahabi juga menerangkan bahawa dalam pengajian sifat 20 juga, orang-orang yang belajar ilmu tersebut sibuk berdiskusi dzat Allah SWT. sebab ilmu tu akan bincang dzat Allah.


disini tegas dikatakan bahawa:


" pengajian sifat 20 hanya bincang sifat Allah bukan dzat Allah "


kenyataan begini akan beliau temui jika jujur membelek helaian kitab2 tauhid ASWJ.

dengan angkuh dia menambah lagi bahawa:


pengajian tauhid sifat 20 sekadar bincang 50 perkara, iaitu 20 wajib bagi Allah, 20 mustahil dan 1 harus bagiNya disamping empat wajib dan empat mustahil bagi para Rasul serta 1 harus bagi pihak mereka, bab ibadah takde bincang.


"disini juga tegas dikatakan bahawa, jika dia benar-benar belajar dia akan menemui banyak perkara yang akan di bincangkan dalam kitab tauhid ASWJ. hal syurga neraka, taubat, firqah2 sesat yang lain, tentang perbuatan hamba, arasy, kursi, nasab nabi dan banyak lagi untuk di tulis di sini. mungkin naskah yang ada disisi beliau, naskah kitab tauhid yang kecil. kalau kitab yang kecil memang bincang 50 perkara tu sahaja, sebab memang disusun untuk pengajian kanak-kanak. tentang perkataan beliau xde bab ibadah bincang, kecian..sebenarnya ada ya ustaz. sebab tu la makna tauhid sendiri dari segi syarak ialah:


Ertinya: “Dengan mentunggalkan yang disembah(Allah) dengan ibadah bersama iktiqad keesaanNya dan membenarkan keesaanNya pada Dzat, Sifat dan Af’aal”
(ruj Hasyiah Al Bajuri Ala Matni Sanusiah Fil Aqaid:m/s 5)

dalam kitab yang besar-besar, dibincang sedikit bagaim
ana tauhid memberi kesan dalam ibadah. dan untuk lebih lanjut mengenai perbincangan hal ibadah, silakan buka kitab fikih.

Janganlah mudah menyesatkan orang lain. ribuan ulamak mengarang dan mengajarkan ilmu sifat 20 sejak 1000 tahun lagi. Jutaan manusia sudah pelajari ilmu ini dari abad ke abad. Kesian mereka jika dikatan sesat semuanya. ni la masalah sesetengah ustaz, baru balik belajar dari luar negara, habis ulamak-ulamak dia tolak, kata sesat lagi. 4 tahun degree yang nta ada tu takde nilai langsung jika dibanding dengan ulamak-ulamak dahulu belajar, 15-20 tahun tempoh biasa tempoh pengajian mereka tanpa mengharap apa jua sijil. Baru 4 tahun, dah sesatkan orang lain. huh, berani tul...nta tau tak, Syeikhul Azhar Mesir pun mengarang dan mengajar ilmu sifat 20, yang nta main sidap lidah je kutuk..guano ga mok?..


Ini Gambar kitab Tahqiqul Maqam ala Kifayatil Awam karangan Al Alim Al'alamah As Syeikh Ibrahim Al Bajuri As Syafie, Syeikhul Azhar 1263 H. Kitab ini amat masyhur digunakan di pondok-pondok di Nusantara termasuk di Malaysia dalam pengajian tauhid sifat 20.

nak kate Syeikh Ibrahim Al Bajuri sesat jugak ke? adalah lebih baik nte membaca bioadatanya, terlebih dahulu sebelum lidah nte bertindak lebih pantas.(klik ini untuk baca biodata Syeikh)

ok la, setakat ni dulu ye..angah harus berkejar hal yang lain. Salam





No comments:

Post a Comment