RSS

Tuesday, August 4, 2009

Untukmu Sahabat Sempena Hari Lahirmu

Di kesempatan ini daku mengambil peluang mengucapkan selamat hari lahir buat sahabat tercinta nun jauh disana. Tanggal 31-07 genap usia beliau 20 tahun. Daku amat gembira kerana daku masih bersamanya di dalam suka duka gelak dan hiba. Persahabatan yang terbina sejak tiga tahun yang lalu pasti kekal bersemadi di benak fikiran ini selamanya. Dan jauh di sudut hati ku harapkan pertemuan tidak di duga ini sehingga penghujung nyawa…

Maafkan daku sahabat jika di sebalik hatimu, tersimpan calar akibat kata-kata. Maklumla daku hanya insan biasa. Kadang-kadang terlalu petah tanpa ku sedari ada hati terasa. Ampunkan daku juga andainya kelakuanku meresahkan jiwa. Daku bukan malaikat tidak berbuat dosa, bahkan daku hanya insan hina.

Ketahuilah sahabat, dirimu banyak membantu perjuangan, menyedarkan daku apabila langkahan ku terlalu panjang. Dirimu menepis tohmahan-tohmahan kejam, semangat mu tidak akan ku lupakan, ilmu dan tarbiyah tetap keutamaan..

Kebiasaan hadiah mejadi kenangan. Tapi kali ni disisiku hanya peringatan-peringatan. Sebenarnya ia jauh lebih berharaga sebagai peta dalam pelayaran. Daku tidak mahu layaran dirimu karam hanya kerana hembusan angin dunia, serta ombak bisikan kejahatan. Lautan kamu masih terlalu jauh dan sebenarnya kita berada dalam pelayatan yang sama. Mungkin tidak layak kata-kata ini diteruskan namun pesan Baginda SAW..


بلغوا عني ولو أية
“Sampaikan oleh kalian walaupun satu ayat”

Sahabat, hari kelahiran bukanlah detik kegembiraan. Andainya dapat dirimu mentafsirkan, ia sebenarnya sebuah muhasabah Insan.
Sahabatku, daku memesan kepada dirimu sebagaimana telah berpesan Guruku kepadaku..

Berkata Guruku, Tokku Hj Ibrahim Muhammad Pulau Manis..

"Dunia bukanlah syurga. Mereka yang mencintai dunia sebenarnya mencintai penderitaaan. Penderitaan berpunca dari nafsu dan akal. Mereka yang tiada memiliki keduanya adalah bebas dari merasai apa yang berlaku. Akal menangkap peristiwa, hati menerima dan mengolahkan. Jika hati bernafsu ammarah, segala peristiwa akan diolah oleh nafsu amarah. Maka kecewa dirimu dengan gelora dengki, marah, dendam serta kesedihan, hatimu tidak akan tenang walaupun memliki segunung emas.

Nafsu ammarah adalah punca pendertiaan insan. Lihatlah dunia hari ni yang penuh penderitaan. Ia adalah lontaran nafsu ammarah yang ada dalam diri ramai manusia dan pemimpin dunia.
Nafsu tamak, angkuh dan gilakan kekuasaan, tiada belas kasihan adalah pendorong kepada kemusnahan alam.
Nafsu amarah adalah sebahagian nyalaan api neraka yang ada dalam diri insan. Ia sentiasa membakar hati dan akal, maka lahirlah tekanan dalam kehidupan.

أريت من اْتخذ إلهه هوه أفأنت تكون عليه وكيلا

“Apakah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara ke atasnya..?”(Al-Furqan:4)


Mereka yang menyimpan neraka dalam dirinya sudah merasai kepanasannya di dunia ini lagi, kehidupan sentiasa dalam resah dan gelisah, langsung tidak tenteram seolah olah bagai pesalah yang diburu.
Allah tidak akan memberi ketenangan dalam kehidupan selagi engkau menyimpan musuh kederhakaan dalam dirimu.
Nafsu ammarah adalah tunggangan syaitan, memeliharanya menyebabkan syaitan begitu mudah menunggang dirimu, maka tiada tempat yang dituju melainkan ke lembah kekecewaan dan kesesatan.

Semakin jauh dirimu dari Allah, maka semakin musnahlah hidupmu, semakin deritalah hidupmu, bahkan engkau tidak akan menemui setitik pun cahaya kebahagiaan di dunia apatahlagi di akhirat.

Kembali kepada fitrah, sucikan dirimu dari ammarah dengan penawar dari Al Quran..

و نزل من القرءان ما هو شفآء و رحمة للمؤمنين
“Dan kami turunkan (dengan beransur-ansur) dari Al Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya…”(Al-Isra’:82)

Berzikirlah mengikut petunjuk dari para guru sufi, palukan qalbi dengan cemeti mujahadah, nescaya akan bersinarlah mentari makrifah, tenggelamlah di dalamnya dan di situlah hakikat dirimu akan menghirup kebahagiaan.






4 comments:

  1. Salam.. Dalam sungguh makna disebalik nukilan untuk sahabatmu itu. Peliharalah persahabatan itu dan bajailah ia dengan sifat kasih sayang dan redhalah dengan apa yang terjadi dalam dunia persahabatan.. peace(^^,)v

    ReplyDelete
  2. boleh tahu tak sape sahabat tu?

    ReplyDelete
  3. Salam...emm..mcm taw je sape org yg berkenaan..hee..

    ReplyDelete
  4. haha..kemas teh ayat.. mace kenal ari jadi sapo dio ni..

    ReplyDelete