RSS

Sunday, November 28, 2010

Adab kepada Nabi SAW

1-Mentaati segala ajaran Baginda SAW meliputi hal keduniaan dan juga akhirat.

مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدۡ أَطَاعَ ٱللَّهَ‌ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَآ أَرۡسَلۡنَـٰكَ عَلَيۡهِمۡ حَفِيظً۬ا 

“Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya dia telah taat kepada Allah dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan)”. (Al Nisa’:80)

Tidak dikatakan seseorang itu taat kepada Allah andai ingkar akan kekasihNya, Baginda SAW. Tanpa kehadiran Baginda SAW, manusia tidak akan mengenal apa yang di katakan ketaatan kepada Tuhan iaitu Allah Azza Wa Jalla.



2- Mencintai baginda SAW melebihi cinta makhluk

قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬

“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Al Imran:31)

Cinta kita kepada Baginda SAW bukan seperti mencintai kekasih tercinta bahkan sepatutnya melebihi kekasih dan apa jua kecintaan dan kesetiaan di jiwa kita. Cinta kepada makhluk hanya membawa senyuman di alam fana’, akan tetapi cinta kepada baginda menyerikan kuntuman senyuman jiwa raga hingga ke syurga.

3-Mengagungkan dan memuliakan nama Baginda SAW ketika menyebut nama baginda.



إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٨) لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا

“Sungguh, Kami mengutuskan engkau(Muhammad) sebagai saksi, pembawa berita gembira dan pemberi ingatan agar kamu semua beriman kepada Allah dan RasulNya, membesarkannya, memuliakannya dan bertasbih kepadaNya pagi dan petang.”(Al Fath:8-9)

Awas, jangan sesekali kita menghina Baginda SAW meskipun dalam gurauan atau dalam ketawa. Allah amat murka bila kekasihNya di rendahkan. Jangan juga kita menyangka, penghinaan atas susuk tubuh baginda SAW sahaja. Ketahuilah, menghina sunnah dan ajaran bawaaannya juga satu penghinaan kepada Baginda SAW. Dan fenomena ini acap kali berlaku dalam masyarakat kita. Justeru itu, kita di wajibkan memuliakan Baginda SAW, sunnahnya dan segala ajaran Nabi kita yang tercinta SAW.

4-Membenarkan segala perkhabaran baginda SAW merangkumi hal dunia, akhirat dan perkara ghaib.

وَمَآ ءَاتَٮٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَہَٮٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ

“dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan dan apa jua yang ditegah oleh Rasulullah SAW akan kamu, hendaklah kamu cegah dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya)”. (Al Hasyr:7)

hendaklah kita membenarkan segala perkhabran baginda SAW dalam setiap aspek kehidupan dunia dan akhirat serta alam ghaib. Sesungguhnya tiada nabi bercakap perkara dusta dan sia-sia. Ketahuilah setiap tutur kata Nabi SAW adalah wahyu bukan perkataan seperti kita. Rasulullah hanya bercakap apa yang di kehendaki oleh Allah cuma.

5-Menghidupkan sunnahnya dan bangga mengzahirkan syariat sambil menyampaikan dakwah Baginda SAW.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو،قَالَ:قَالَ رَسُولُ اللهِ : بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً،

Dari Abudullah Ibnu Umar, Rasulullah SAW bersabda:”sampaikan dariku meskipun satu ayat”

Sebagai ummatnya, sayugia kita menghidupkan sunnahnya. Lafaz-lafaz cinta kepada kekasih palsu andai tidak mahu meniru perlakuan kekasih meskipun sedikit. Tidak boleh buat semua jangan tinggalkan kesemua sunnahnya. Dalam pengamalan sunnahnya, mestilah hati ini di junjung perasaan bangga mengzahirkan syariat. Sebagai orang yang sempat menerima titisan ilmu dan dakwah, hendaklah mereka menyampaikan dakwah kepada manusia sejagat.



6- Merendahkan suara di kuburan dan masjid Baginda SAW

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصۡوَٲتَهُمۡ عِندَ رَسُولِ ٱللَّهِ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ ٱمۡتَحَنَ ٱللَّهُ قُلُوبَہُمۡ لِلتَّقۡوَىٰ‌ۚ لَهُم مَّغۡفِرَةٌ۬ وَأَجۡرٌ عَظِيمٌ 

“Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya semasa mereka berada di sisi Rasulullah SAW, merekalah orang-orang yang telah dibersihkan Allah hati mereka untuk bertakwa; mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar”. (Al Hujurat:3)

Hendaklah kita merendahkan suara kita di kuburan dan masjid Baginda SAW iaitu masjid Nabawi di Madinah Al Munawarrah. Kita juga di anjurkan merendahkan suara atau lebih baik diam ketika berada dalam majlis bacaan hadis-hadis dan cerita sirah Baginda SAW.



7- Memperbanyakkan selawat kepada Baginda SAW

إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓٮِٕڪَتَهُ ۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا 

“Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Al Ahzab:56)

Hendaklah kita berselawat kepada Kekasih kita SAW dengan penuh perasaan rindu dan cinta. Jangan hanya lidah berselawat tapi hati kosong, ia tidak ubah bagaikan burung kak tua. Perasaan rindu ingin berjumpa dengannya mesti ada. Kerana itulah cinta. Adakah ada kekasih yang tidak mahu bersua dengan kekasih? Ketahuilah sahabat, kita tidak layak mengaku kita ummatnya jika tidak pernah bercita-cita bermimpi berjumpa dengan Baginda SAW.



8- Menjadikan Baginda SAW sebagai ikutan dalam kehidupan

لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٌ۬ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأَخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”. (Al Ahzab:21)

Berhati-hati lah dengan propanganda media barat. Mereka sedaya upaya cuba menghilang Rasulullah SAW dari tabir fikiran dan generasi muda-mudi umat Islam. Musuh islam, apabila subur kecintaan kepada Baginda SAW, maka para pecinta Nabi SAW akan sedaya upaya mengikuti jejak langkah baginda mendaulatkan syahadah dan mengamalkan syariat seruan kekasihnya. Berkembangnya syahadah bagaikan api membara bagi pandangan mata musuh islam. Mereka akan hapuskan. Dengan cara apa? Dengan menjauhkannsejauh-jauhnya umat islam dari kekasih mereka iaitu Nabi Muhammad SAW.



9- Mencintai para salihin dan para pengikutnya kerana mereka mencintai Nabi Muhammad SAW serta memusuhi golongan fasiq kerana membenci Nabi Muhammad SAW.

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُ ۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمۡ رَٲكِعُونَ 

“Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)”. (55)

Sayugianya kita mencintai para salihin dan para pengikutnya kerana mereka adalah golongan mencintai dan di cintai Nabi Muhammad SAW. Peranan mereka dalam dakwah dan tarbiyah dalam mengembangkan risalah Baginda SAW seolah-olah penerus watak Nabi dalam mentarbiyah dan mengajar.

Sabda Baginda SAW:

إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.”

(Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud.)

Kita tiada upaya berbuat demikian, oleh itu, kita seharusnya menanamkan cinta kepada mereka jua. Kerana apa? kerana mereka mencintai baginda SAW dan telah membuktikan kesaksian cinta dengan perjuangan dakwah mereka. Kita hanya pengungkap cinta, tiada pembuktian atau lebih teruk langsung tidak pernah ungkapkan lafaz cinta kepada Baginda SAW. Kita tidak boleh sesekali suka kepada golongan fasiq bahkan di anjurkan membenci mereka kerana mereka membenci Nabi Muhammad SAW. Alangkah sedihnya, tokoh-tokoh pujaan muda-mudi Islam sekarang ialah artis-artis barat dan pemimpin barat. umumnya diketahui mereka bukan islam dan memusuhi baginda SAW.

Dari Abu hurairah, Baginda SAW bersabda:

فَوَالَّذِى نَفْسِى بِيَدِهِ لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ

Tidak beriman seseorang sehingga aku terlebih dicintai dari ibu bapa dan anaknya”(Riwayat Bukhari dan Muslim)

- صحيح البخارى- المكنز - (3461) وصحيح ابن حبان - (14 / 149) (6256)

قَالَ أَبُو حَاتِمٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَوْلُهُ : بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً أَمْرٌ قَصَدَ بِهِ الصَّحَابَةَ ، وَيَدْخُلُ فِي جُمْلَةِ هَذَا الْخَطَّابِ مَنْ كَانَ بِوَصْفِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فِي تَبْلِيغِ مَنْ بَعْدَهُمْ عَنْهُ ، وَهُوَ فَرْضٌ عَلَى الْكِفَايَةِ إِذَا قَامَ الْبَعْضُ بِتَبْلِيغِهِ سَقَطَ عَنِ الآخَرِينَ فَرْضُهُ ، وَإِنَّمَا يَلْزَمُ فَرْضِيَّتَهُ مَنْ كَانَ عِنْدَهُ مِنْهُ مَا يَعْلَمُ أَنَّهُ لَيْسَ عِنْدَ غَيْرِهِ ، وَأَنَّهُ مَتَى امْتَنَعَ عَنْ بَثِّهِ ، خَانَ الْمُسْلِمِينَ ، فَحِينَئِذٍ يَلْزَمُهُ فَرْضُهُ.

No comments:

Post a Comment