RSS

Monday, December 28, 2009

Cadangan kepada SENIMAN


Pada mesyuarat agung SENIMAN lepas, para artis telah sepakat melakukan reformasi kepimpinan presiden. Harun Salim bachik telah di pilih menggantikan bekas presiden seniman Dato’ Mustafa Maarof. Buat Dato Mustafa, ucapan penghargaan di atas segala sumbangan dato dalam menggerakkan seniman. Jasamu tidak akan di lupakan.


Sukacitanya saya ingin mencadangkan kepada SENIMAN sesuatu perkara. Perkara ini sukar untuk di luahkan melainkan memulakannya dengan sedikit mukadimah.


Dewasa ini, kita semua maklum fenomena dan gosip hangat artis sering di bincangkan sehingga di ceruk kampung. Kebanyakkan mereka mengambil cakna berkenaan artis pujaan mereka. Segala tindak tanduk mereka tidak terlepas dari lensa kemera.


Tanpa kita sedari, kelompok artis kian mendapat tempat sebagai idola di kalangan muda-mudi sekarang.

Pengaruh mereka terlalu besar. Gaya hidup mereka menjadi ikutan muda-mudi. Ini menjadi kerisauan bimbang pengaruh negatif bawakan sesetengah artis mempengaruhi para pemuda.


Ini saya mahu bangkitkan kepada SENIMAN, dengan penubuhan biro baru, iaitu biro agama di harapkan mampu mentarbiyah artis supaya menjaga akhlak. Fenomena ini sudah luas sebarannya, sukar di bendung lagi. Saya tak bermaksud dunia artis ini halal. Mereka telah menjadi idola hampir kesemua remaja di Malaysia. Justeru itu, mohon seniman menyedarkan akan para artis, dalam konteks sekarang mereka adalah artis dan juga idola. Jadi, sedarkan mereka tentang kepentingan menjaga akhlak dan penampilan. Paling minimum yang remaja perolehi ialah tidak berpakaian menjolok mata, berwibawa dan sahsiah diri yang tinggi.


Pembaca harus faham betul-betul berkenaan tulisan ini, saya bukan mengharapkan artis-artis menjadi idola. Pokok topiknya, bagaimana mahu sedarkan artis yang sudah terlajak di jadikan idola oleh remaja sekarang. Sekurang-kurangnya biar la mereka menyumbang dari segi sahsiah. Dr Fazley antara artis yang menyuntik semangat rajin belajar dan perniagaan di kalangan peminatnya. Kalau tak membawa orang kepada ketaqwaan pun, sekurang-kurang peminat Ekin dan Wardina menutup aurat. Fesyen dan populariti telah meningkatkan jualan tudung mereka berdua. Langkah pertama dalam pengamalan islam selesai.


Tapi bagi golongan remaja yang memang tidak meletakkan artis dalam kamus hidup mereka, ini lah yang kita mahukan dan sememangnya ini yang terbaik. Kebanyakkan artis tidak layak di jadikan idola. Jika ‘di idolakan’ pun, hanya kerana fanatik tak bertempat.


Kesimpulannya, pena ini memohon kesedaran pihak seniman sekali lagi memikirkan program terbaik dalam pembentukan sahsiah diri artis. Dengan pengaruh yang ada, di harap mereka mampu memberi impak dalam menepis gejala negatif muda-mudi dinihari.sekian

No comments:

Post a Comment