RSS

Tuesday, December 29, 2009

Hanya Kerana Mengantuk, Mereka Pergi Jua


Baru sahaja ingin tersenyum untuk melangkah ke tahun baru, namun menjadi sayu seraya membaca berita korban Sani Express seramai 10 orang.


Takziah saya ucapkan kepada ahli keluarga mangsa.

Kejadian tersebut berlaku apabila bas Sani Express terbabas lalu merempuh pembahagi jalan di kilometer 272.8 Lebuh Raya Utara Selatan arah Utara, 8 km dari Plaza Tol Ipoh Selatan di sini.


Saya menduga aksi tuding menuding jari akan berlaku, dan memang itu pun yang kita saksikan sekarang. Di saat pihak pengurusan Sani mengambil sikap berdiam, pihak di luar asyik bersuara. Pelbagai pihak menyalahkan antara satu sama lain. Masalah perlesenan bagi bas dua tingkat, kejar trip perjalanan dan latihan khas pemanduan mula berbangkit. Dalam konteks insiden tempoh hari, siapakah wajar di persalahkan? Alasan di atas ada benarnya jua tapi saya lebih suka untuk mengakui permasalahan kecuaian pemandu penyebab utama.


Oleh hal demikian, cadangan untuk mengatasi masalah ini harus kembali kepada puncanya iaitu kecuaian atau lebih umum sikap pemandu sendiri.


Cadangan Menteri Besar Perak, Dato Dr Zambry Abd Kadir supaya operasi semua bas eskpress pada waktu malam di hentikan ekoran kemalangan tersebut datang tepat pada waktunya. Tidak kurang juga mencadangkan bentuk bas dua tingkat di kaji kembali. Namun saya sebagai pengguna berpendapat cadangan demikian bukan penyelesaian yang kritis.


Kembali kepada puncanya iaitu sikap pemandu. Jadi ini lah yang di selesaikan. Kenapa nak di haramkan air kopi hanya kerana tawar? bukan kopi yang silap, salahnya lupa letak gula. Anologinya begitulah. Tiada beza memandu siang atau malam, bas satu tingkat sekalipun jika pemandu masih bersikap pentingkan diri, laju tak bertempat, kurang sensitiviti kepada keselamatan penumpang. Hatta jalan kosong pun, tetap berisiko kepada penumpang.


Selain itu, separuh pengguna mahu bas ekspress waktu malam. Alasan mereka persis pena ini. Ini kajian yang telah di lakukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia(MIROS). Menurut ketua pengarahnya, Prof Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah berkata kajian pihaknya mendapati penumpang lebih selesa bergerak pada waktu malam supaya sampai ke destinasi pada keesokan paginya.


Untuk pengetahuan pembaca, syarikat bas berkenaan mempunyai kelengkapan yang lengkap bagi memastikan perjalanan dari Klang, Selangor ke Kangar, Perlis selamat. Kelengkapan tersebut termasuk sistem pengesanan global(GPS) serta pengehad kelajuan bas supaya tidak di pandu terlebih laju dan membahyakan. Kondisi bas juga di bina mengikut spesifikasi yang di tetapkan oleh JPJ. Bas, keadaan cuasa dan jalan raya tiada masalah tetapi masalah pemanduan ketika mengatuk mejadi penyebab korban ini.


“kalau dah tau mengantuk berhenti la awal-awal, jangan nak tunggu sampai RnR baru tukar”.getus hati ini.


Siasatan polis terhadap pemandu, Mohd Kamil Mohd Rashid, 38 mendapati beliau terlalu mengantuk ketika memandu. Beliau merancang untuk bertukar pemandu kedua di hentian rehat dan rawat (R&R) Sungai Perak, kuala kangsar meskipun ‘kengatukan’ dah mencapai tahap maksimum.


Pemandu terlelap sementara lalu bas kawalannya hilang kawalan. Justeru itu, saya memang harus akui insiden ini memang kesilapan pemanduan.


Akhir kalam saya, di saat kesedihan dan mencari penyelesaian, kita harus kembali kepada Allah SWT. Ujian merupakan firah kehidupan manusia untuk menguji siapakah hambaNya yang bertaqwa. Apa yang berlaku ini adalah takdir dan mesti ada hikmahnya. Tiada sesiapa mahukan ia berlaku. Allah Maha Mengetahu akan semua ini. Kita serahkan padaNya dan berdoa moga-moga mereka yang terkorban di tempatkan di kalangan hambanNYa yang di kasihi. Buat pemandu pula, saya mohon maaf jika berkecil hati dengan tulisan ini. saya percaya pak cik bukannya sengaja. Meletakkan punca kesilapan mutlak kepada pakcik satu kesilapan. Masing-masing harus muhasabah. saya berdoa moga-moga insiden ini tidak akan berulang lagi. Amin….al fatihah

No comments:

Post a Comment