RSS

Sunday, December 27, 2009

Jangan Kecewa Dengan PMR


Pertama sekali saya ucapkan tahniah untuk adik-adik yang berjaya mendapat keputusan cemerlang di dalam Peperiksaan Penilaiaan Menengah Rendah(PMR) baru-baru ini. Peningkatan memberangsangkan telah di catatkan di seluruh malaysia amnya.


Saya tiada jawapan jika di tanya samada para pelajar dewasa ini terlalu cerdik atau soalan semakin senang. Saya mengharapkan jawapan yang pertama kerana ia suatu perkembangan positif dalam merancakkan arus anjakan minda rakyat malaysia. Namun demikian jawapan kedua sukar di nafikan jua. Terpulang kepada para pembaca.


Penekanan saya kepada tulisan kali ini di tuju khas buat adik- adik yang hanya mencatatkan keputusan memuaskan di dalam PMR. Hipotesis tulisan ini


“ kegagalan peperiksaan hanya kegagalan sebahagian dari hidup, bukan keseluruhan hidup”


Perasaan rendah diri, malu, dan segan berhadapan dengan teman merupakan kekacauan emosi yang bermain di hati adik-adik. Lantaran itu juga, adik-adik di anggap kurang cerdik. Percayalah adikku, permainan jiwa demikian bukan kerana kesilapan diri kalian tetapi sistem ‘examination is everythings’ memerangkap fikiran rakyat negara ini.


Akhirnya kalian menjadi mangsa.

Jangan sedih duhai jiwa yang hampa, yakin lah akan janjiNya setiap yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Mungkin tidak sekarang, tetapi akan terzahir jua. Dengan syarat kalian redha.


Kenapa perlu bersedih, kalian masih mempunyai tempoh 2 tahun lagi di alam persekolahan untuk membuktikan kejaguhan. SPM menanti kalian.


Muhasabah diri dan jadikan PMR sebagai batu loncatan untuk mara ke hadapan. Pastikan jangan sesekali undur kebelakang.ingat,


“Adik sebenarnya tidak gagal tetapi langkah pertama untuk mencipta kejayaan”


Sekarang semua bergantung kepada kesedaran diri adik-adik. Saya akan katakan adik gagal jika adik tidak mengambil iktibar, sebaliknya ucapan kejayaan jika adik mengambil pengajaran.


Adik sebenarnya bukan tidak cerdik…bukan tidak pintar, Cuma mungkin sedikit malas dan nakal. Mereka di luar silap menghukumkan peperiksaan ukuran kepintaran. Perbezaan ketara, hanya soal sikap dan usaha. Mungkin adik-adik lagi pandai berbanding yang berjaya sekarang, tetapi kerana mereka rajin berusaha, mereka berjaya akhirnya. Oleh itu, mulai hari ini ubah sikap kalian. Jumpa guru, tanya mereka apa langkah pertama yang harus di buat? Apa perubahan yang wajib di ubah dalam skil pembelajaran dan sebagainya.



Ada juga yang mengadu kepada saya, “usaha giler-giler dah abang tapi tak berjaya, tak adil la macamni”

Agak-agak apa jawapan terbaik untuk mereka? Jika terlintas di hati kalian perasaan demikian, pohon lah keampunan kepada Allah SWT. Ini kerana perkataan demikian sedikit sebanyak mencalar akidah. Siapakah kalian untuk mempertikaikan keadilanNya. Hanya dengan satu ujian ini, kalian terus menafikan KebijaksanaanNya? Sedangkan penglihatan, pendengaran, dan segala langkahan kalian dariNya.


Jika kalian sudah berusaha, namun masih gagal, ini tidak lain tidak bukan adalah ujian dari Allah SWT. Dia menguji kalian, adakah kalian tunduk kepadaNya tatkala di timpa kegagalan. Menguji lafaz tauhid kalian yang sering mengujarkan Allah Maha bijaksana, Allah Maha berkuasa. Yakin lah akan janjiNya, Dia tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang tak mampu di tanggung oleh hambaNya.


Redha lah dengan keputusan demikian, kerana jika kalianseribu kali marah pun, adakah dapat di ulang waktu ? mustahil. Tiada faedah pun. Dengan sifat keredhaan kepada takdir ini, Allah akan memandang kasih kepada lalu mengangkat darjat kalian di sisiNya. Duhai adik-adik, biar manusia memandang jelek, asalkan Allah memandang mulia kepada kalian.


Di samping itu, saya ingin berpesan kepada diri saya dan adik-adik jua bahawa tidak semua apa yang kita fikirkan elok di akal kita merupakan kebaikan juga di sisi Allah SWT.


Kadang-kadang apa yang kita fikir baik tapi sebenarnya murka Allah dan kadang-kadang apa yang kita fikir tidak elok itu lah yang terbaik untuk kita. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahu apa yang terbaik untuk hambaNya.


Anologinya jelas, kalian mungkin fikir mendapat keputusan gagal, itu teruk. Fikiran manusia memandang ia simpati. Tetapi bagi Allah itu yang terbaik. Dia tahu jika kalian cemerlang, kalian akan sombong. Dia tahu jika kalian cemerlang, kalian akan meninggalkan ibu bapa untuk pergi ke sekolah asrama penuh di mana saat tersebut ibu bapa berhajat kepada kalian. Dia tahu segala-galaNya. Justeru itu, kejayaan adik-adik di tangguhkan, dan ia akan hadir jua. Yakin lah.


Saya sudahi tulisan ini dengan doa moga-moga jiwa kalian sembuh dan mendapat semangat baru.amin.

No comments:

Post a Comment