RSS

Wednesday, December 23, 2009

Filem 2012 Menggugat Akidah?



Baru-baru ini daku telah menonton sebuah filem yang hangat diperkatakan sekarang. Filem arahan Roland Emmenrich, yang juga pengarah filem The Day after Tomorrow dan Armagedon. Ia dibintangi John Cusack, Chiwitel Ejiofor, Amanda Peet, Oliver Platt, Danny Glover, Thandie Newton dan Woody Harrelson.


Secara ringkas filem yang menelan kos 200 juta usd ini beraksi berasaskan teori Kaum Mayan iaitu Mayanisme, The Mesoamerican Long Count Calendar dan Fenomena 2012 yang sememangnya menjadi kajian hangat para saintis barat. A potroyal cataclysmic events unfolding in the year 2012, lukisan hamparan peristiwa bencana alam pada Tahun 2012. Itu merupakan teori asas di sebalik skrip filem ini.


Ekoran dari pengembangan nyalaan api matahari hingga kerak bumi, teras bumi menjadi panas hingga suhu melangkaui kadar jangkaan fikiran dan teknologi. Sememangnya keadaan demikian belum pernah berlaku. Akhirnya menyebabkan berlakunya pergerakan kerak bumi. Hal demikian menyebabkan senario serangan hari kiamat berlaku. Terzahir huru-hara sekelian penduduk bumi. Bermula jeritan kehancuran California yang tenggelam akibat kegansan lautan pacific di susuli ledakan Yellowstone National Park Caldera. Kemudian gempa bumi besar-besaran. Termasuk juga amukan tsunami dari segenap lautan.


Sebuah kapal raksasa besar di cipta hasil pelaburan wang dan teknologi Negara kuasa besar bumi. Ia untuk menempatkan manusia dari bahana bencana alam. Tiket kapal raksasa adalah 1 bilion euro seorang. Usaha demikian bermula dengan pemimpin-pemimpin dunia dan kenamaan kaya-raya yang boleh membayar jumlah tersebut. Konflik demi konflik berlaku. Akhirnya kemanusiaan menang lalu tiada lagi duit sebagai tiket. Sejajar dengan itu sedaya upaya usaha menyelamatkan manusia di lakukan. Ribuan manusia selamat, dan semuanya yang berada di kapal. Bencana sudah tamat, tiada yang tinggal melainkan lautan dan tanah yang kosong. Tidak ubah kembali ke zaman dahulu kala. Bagai penceritaan zaman Nabi Nuh a.s, ribuan yang selamat menjadi asas kepada pembentukan generasi akan datang.


Secara ringkas situasi dalam skrip filem tersebut. Daku tidak berminat teruskan, kerana bukan niat daku untuk menjadi pengulas. Tulisan ini datang sebagai pengkritik.


Unsur propaganda tidak percayakan Tuhan, atheis jelas menguasai agenda filem ini. Antara yang di kenal pasti ialah

Teknologi mengalahkan Tuhan. Seandainya kalian sudah menonton filem ini pasti kalian dapat melihat bagaimana mereka cuba menyelamatkan umat manusia tanpa mengharapkan dari Tuhan. Seolah-olah Tuhan tidak pernah wujud, mereka menggunakan teknologi sebagai penyelesaian sementara sekelompok manusia berdoa berdasarkan agama masing-masing. Secara halus, kelompok yang berdoa dan menyembah Tuhan, semuanya tewas melainkan yang berada di dalam kapal ( teknologi). Sebenarnya plot ini menyindir kepercayaan kepada Tuhan.

Akan datang di dalam hati penonton, “hurm, di mana Tuhan ketika bencana?”...


di saat bencana, penganut kristian berkumpul di halaman gereja terbesar di itali, sambil berdoa moga-moga kehancuran ini tamat, namun semuanya musnah dalam sekelip mata apabila serangan ombak memakan semua nyawa yang ada termasuk patung sembahan mereka. Sebenarnya ini secara tak langsung menghentam ketuhanan dalam agama kristian sendiri. walaupun hanya memaparkan kemusnahan gereja dan penganut, namun demikian konsep ketuhanan bisa tergugat bagi penganut agama khasnya islam.

Pasti tertanya-tanya." Di mana Tuhan, dengarnya amat kuasa sekali, tapi kenapa tidak menolong kami"?.


سُوۡرَةُ الزّلزَلة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

إِذَا زُلۡزِلَتِ ٱلۡأَرۡضُ زِلۡزَالَهَا (١) وَأَخۡرَجَتِ ٱلۡأَرۡضُ أَثۡقَالَهَا (٢) وَقَالَ ٱلۡإِنسَـٰنُ مَا لَهَا (٣) يَوۡمَٮِٕذٍ۬ تُحَدِّثُ أَخۡبَارَهَا (٤) بِأَنَّ رَبَّكَ أَوۡحَىٰ لَهَا (٥) يَوۡمَٮِٕذٍ۬ يَصۡدُرُ ٱلنَّاسُ أَشۡتَاتً۬ا لِّيُرَوۡاْ أَعۡمَـٰلَهُمۡ (٦) فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرً۬ا يَرَهُ ۥ (٧) وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ شَرًّ۬ا يَرَهُ ۥ (٨)

Al-Zalzala
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, (1) Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, (2) Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun): Apa yang sudah terjadi kepada bumi? (3) Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya: (4) Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian). (5) Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. (6) Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (7) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! / (8)


Apakah jawapan wajar bagi pertanyaan demikian? Di dalam agama islam, kita wajib beriman berlakunya hari kiamat. Gambaran tentangnya banyak di perkatakan di dalam al-quran mahupun hadis. bagaimana keadaannya? tidak dapat di gambarkan dengan kata-kata. Kita wajib beriman setelah kiamat, ia bukan penamat segala-galanya bahkan permulaan menuju dimensi yang lain. Hari kebangkitan, hari pengadilan dan kehidupan samada di syurga atau neraka akan di tempuhi oleh setiap hambaNYa. Kehancuran bukan kezaliman Allah, tetapi keadilanNya. Keadilan kepada usia bumi yang sebetulnya akan tua dan musnah jua. Keadilan dengan hukuman kepada mereka yang ingkar kepadaNya. Ia juga sebagai sebab untuk permulaan alam akhirat. Mohon tambahan dari sahabat-sahabat sekalian.


Selain itu, propangada teori kiamat hanyalah bencana dan ia merupakan proses semulajadi bagi memastikan kestabilan bumi kembali ceria. ia berlaku selang beribu juta tahun umur bumi. Di lihat dalam catatan sejarah, detik kehancuran pernah berlaku beberapakali iaitu di zaman dinasour dan zaman Nabi Nuh a.s.


Kesimpulannya, kita sedar mereka cuba memberi kita kefahaman kiamat bukanlah kehancuran alam semesta tapi hanya bencana bumi, dan ia sebenarnya satu proses semulajadi 'memudakan' bumi.

Wajib kita beriman bahawa, apa yang wujud di alam semesta yang tertakluk dalam dimensi masa dan waktu sejak awal penciptaan semunya musnah dalam sekelip mata. kehancuran tanpa belas kasihan ini juga meranapkan alam semesta yang tiada penghujung ini. Jangan kita terpedaya dengan omongan-omongan kiamat hanya bencana di bumi. Teori itu semua untuk menafikan kuasa Allah SWT. Menolak ketuhanan di sebalik penciptaan hebat alam ini.


سُوۡرَةُ القَارعَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱلۡقَارِعَةُ (١) مَا ٱلۡقَارِعَةُ (٢) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا ٱلۡقَارِعَةُ (٣) يَوۡمَ يَكُونُ ٱلنَّاسُ ڪَٱلۡفَرَاشِ ٱلۡمَبۡثُوثِ (٤) وَتَكُونُ ٱلۡجِبَالُ ڪَٱلۡعِهۡنِ ٱلۡمَنفُوشِ (٥) فَأَمَّا مَن ثَقُلَتۡ مَوَٲزِينُهُ ۥ (٦) فَهُوَ فِى عِيشَةٍ۬ رَّاضِيَةٍ۬ (٧) وَأَمَّا مَنۡ خَفَّتۡ مَوَٲزِينُهُ ۥ (٨) فَأُمُّهُ ۥ هَاوِيَةٌ۬ (٩) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا هِيَهۡ (١٠) نَارٌ حَامِيَةُۢ (١١)

Al-Qariah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Hari yang menggemparkan, (1) Apa dia hari yang menggemparkan itu? (2) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? (3) (Hari itu ialah: Hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran, (4) Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan. (5) Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya; (6) Maka dia berada dalam kehidupan yang senang lenang. (7) Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya; (8) Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah" (9) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Haawiyah" itu? (10) (Haawiyah itu ialah): Api yang panas membakar. / (11)


Akhir kata, daku tidak melarang pembaca menontonnya, semuanya terletak pada iman pembaca. Daku menonton dengan niat menyelidiki teknologi dan propaganda baru dalam filem keluaran hollywood. Jangan menonton suka-suki sahaja tanpa anjakan pengetahun di minda. pesan hatiku. Jika pembaca mempunyai masalah kecelaruan tauhid, wajarnya tidak perlu menonton. Andaikata keinginan menonton mengatasi segala-galanya, jangan lupa merujuk kepada mereka yang ahli.


3 comments:

  1. Salam ya ust,thniah ats artikel ni.mggu leps KRISMA KMJ wt tygn 2012.objektif utma kni adlah utk betulkn fhmn shbt2.Alhmdulillah dpt smbutn dr shbt2 n non-muslim.akhir tygn wkil kmi bg ulsn n btulkn mne2 yg serong dlm filem ni.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah setakat ini, filem ni tidak mengganggu hati dan pemikiran..

    ReplyDelete