RSS

Saturday, December 12, 2009

Megat A.C.A.B."Tunaikan Tanggungjawab"


Antara band yang daku minat sejak di zaman hingusan ialah A.C.A.B. Nama Megat Hafiz atau MagSkin sebagai pengasas dan vokalis A.C.A.B amat terkenal bahkan menjadi fenomena bagi remaja hatta di kampung pedalaman sekalipun. Aku mula mendengar nama megat ketika berusia 13 tahun di sebuah Felda di Terengganu. Gaya penceritaan dari temanku, sudah cukup menggambarkan betapa berpengaruhnya Megat dalam perkembangan skinhead di Malaysia. Rasanya tidak keterlaluan daku katakan, Megat dan A.C.A.B ibarat irama dan skinhead Malaysia bagai muziknya. Tidak terpisah. Amat memalukan jika mengaku skinhead tapi tidak mengenali mereka.


Band ini di tubuhkan pada tahun 1994 di kuala lumpur. Turut menganggotai band ini ialah, Anas(gitaris), sham(Bass), dan Black(drums). Setelah itu, ahlinya bersilih ganti. Antaranya yang pernah bersama band ini, Edy J, Mono, Irfan Iskandar. Antara album mereka yang terkenal, Eastern Oil, Orang Timur, Skinhead for Life, Bangun WAKE UP, This Is The A.C.A.B.

Bayangkan, tanpa populariti dan promosi ciptaan media massa, kutipan keuntungan album mereka setanding dengan artis malaysia meskipun edaran album hanya secara underground. Ini bukti yang jelas, A.C.A.B terkenal di Malayisa. bak kata pepatah, "tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yang yang tahu". Muzik mereka merupakan alternatif baru bagi pendengar. masakan tidak, tahun awal 90an, genre muzik yang berleluasa ketika itu, rock kapak dan rock jiwang. Muda-mudi mula kehausan setelah penat mendengar lagu jiwang leleh. kedatangan A.C.A.B dengan muzik keras serta bertunjangkan senikata perjuangan kemanusiaan di beri sambutan luar biasa.

Siapa sangka, MagSkin yang berkelulusan luar Negara suatu ketikanya otai, pennyebar skinhead di Malaysia akhirnya kembali ke jalan Islam yang sebenar. Apabila di tanya, “Kenapa Megat pilih jalan ni”. Jawab megat.” Sekarang umur dah meningkat, masa untuk menunaikan tanggungjawab”. Beliau memlih untuk beserban dan berjubah sebagai imej barunya. Tidak lain dan tidak bukan kerana cinta mengamalkan sunnah Baginda SAW.

Mungkin kita tidak tahu, megat merupakan cucu saudara Ulamak besar di Yaman dan tradisi keluarganya mengamalkan wirid Al Attas. Segalanya bermula…di kala Waktu maghrib, Megat bersolat setelah lama tidak bersolat atas pelawaan temannya. Hati megat tersentuh sebaik sahaja temannya mmbaca suatu surah yang juga menjadi intipati dalam Ratib Al attas. Lalu hati kecilnya berkata.”Ini amalan keluarga ana ni”. Sejak dari itu hatinya mula membuak-buak ke arah ajaran islam. Kemuncak dari hal demikian, ketika Megat menghadiri Majlis Seminar Tasawuf di pondok Jenderam. Di sana, banyak pameran gambar ulamak, baik luar Negara dan dalam Negara. Kemudian ketika di sudut gambar ulamak Yaman, beliau terpana.”Ni atok saudara ana ni”. Cahaya keimanan makin kuat tatkala menatap potret atuk saudaranya. Sejak itulah, beliau terus ke hadapan tanpa berpaling ke belakang. Untuk pengetahuan bersama, sekarang Megat kian giat untuk menghasilkan album baru yang berunsurkan ketuhanan dan qasidah Nabi Muhammad SAW. Beliau juga menganjurkan majlis zikir di masjid al bukhari setiap malam jumaat sambil mengharapkan teman-teman 'perjuangan" dahulu datang membentuk barisan berzikir kepada Allah SWT dan memuji Baginda SAW.


Jika Megat sedang membaca tulisan ini, suka untuk daku mengujarkan.

” Ana akan sentiasa support abang megat, dan harap abang megat tidak berpaling lagi. Dengan pengaruh dan nama yang abang Megat ada, seru lah teman-teman kembali ke ajaran islam semula. Ingatkan mereka, Dunia hanya sebentar. Sedarkan mereka kembali tentang cinta Allah dan Rasul kerana betapa keras hati seseorang, akan luhur tatkala terdengar kalamullah dan qasidah Nabi Muhammad SAW. Insya Allah Abang megat selalu dalam doa ana. Ana akan terus menjadi peminat no 1 abang megat. Moga-moga Abang Megat sentiasa dalam Rahmat Allah SWT.

1 comment:

  1. bisingla blog ko ni. buang la lagu tu. aku nk baca bkn nk dgr lagu

    ReplyDelete